Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


51.

Skapa förändringar i fakturen

Eleverna får lära sig om musikens vävnad och om sambandet mellan faktur och struktur.

Uppgiftens skapare
Markku Klami

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att lyssna på skillnader i musikens faktur (vävnad). Att testa och se hur förändringar i fakturen skapar en struktur i musiken.

Konkret resultat

En introduktion till att lyssna på och beskriva skillnader i musikens faktur. Övningen kan också leda till en färdig komposition.

Instruktioner

• Improvisation kan vara en bra inledning. Improvisera i grupp och lyssna på fakturen. Börja med att fundera tillsammans hur man skapar en faktur som är tunn eller bred, tät eller gles och så vidare. En annan möjlighet är att sätta fokus på musikanalys, utgå från befintliga musikverk och lyssna på inspelningar.

• Det går att använda och tillämpa färdigt material som eleverna tidigare har skapat när man skapar fakturer.

• Nästa steg är att skapa en struktur i musiken. Diskutera tillsammans och bestäm en ordning på fakturerna.

• Testa byten mellan fakturer (till exempel en abrupt eller en gradvis förändring; en överlappning; en glidande övergång). Spela tillsammans, lyssna på hur det låter, se vad som fungerar och arbeta vidare på strukturen på det här sättet.

• Till sist kan man rangordna fakturer efter hur framträdande man vill att de ska vara i musikstycket.

• Det är även bra att sätta fokus på musikens faktur i en enskild situation – att både beskriva egenskaper ytligt sett och att fördjupa sig i detaljer.

• Besättningen kan vara allt från ett solo till en större ensemble.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Ytterligare kommentarer om övningen

Det går att utföra övningen i gruppundervisning eller enskild undervisning.

Övningen kan utföras i mindre eller större skala. Läraren kan anpassa övningen, och hur omfattande den blir, enligt elevernas färdighetsnivåer och målsättningar. Tänk på vad det är som eleverna förväntas analysera i musikens faktur.

En omfattande version av övningen kan få ta flera veckor eller spridas ut på flera månader. Då kan målsättningen vara att skapa en ny komposition. I den här formen passar övningen extra bra i enskild kompositionsundervisning.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER