38.
Arpomalla valitut sävelet
Aleatorisuutta hyödyntävä sävellysharjoitus, jossa käytössä on rajattu määrä arpomalla valittuja sävelkorkeuksia. Kukin oppilas voi tehdä tehtävän yksin, tai vaihtoehtoisesti oppilaat voivat jakautua muutaman henkilön ryhmiin.
Tehtävän laatija
Marko Alastalo
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Mukavuusalueen ulkopuolelle houkutteleminen.
Mielikuvituksen ruokkiminen tiukan rajauksen avulla.
Totutuista poikkeavien ratkaisujen etsiminen ja usein vähemmälle huomiolle jääviin parametreihin keskittyminen.
Käytettävissä olevan materiaalin tutkiminen, ymmärtäminen ja hyödyntäminen.
Konkreettinen tuotos
Arpomalla valittuihin säveliin perustuva nuotinnettu musiikkikatkelma tai kokonainen teos
Työskentelyn eteneminen
• Oppilas arpoo sopivaksi katsomallaan menetelmällä noin 7-12 sävelkorkeutta (sävelen nimi ja oktaaviala).
• Oppilas säveltää musiikkikatkelman (tai halutessaan kokonaisen teoksen), jossa rajoitteena ovat seuraavat säännöt:
- On sallittua käyttää vain ja ainoastaan arpomalla valittuja sävelkorkeuksia (myös oktaavialan osalta); sävelkorkeudet käsitetään enharmonisiksi, esim. dis=es.
- Jokaista arvottua sävelkorkeutta on pakko käyttää sävellyksessä vähintään kerran.
• Muita sääntöjä ei ole, mutta käytettävässä olevat sävelkorkeudet asettavat rajoituksia ja vaatimuksia ainakin instrumentaatiolle ja harmonialle; toisaalta ne voivat antaa erityisiä mahdollisuuksia tietynlaisille musiikillisille ilmaisukeinoille. Näitä rajoitteita ja mahdollisuuksia oppilaan kannattaa käydä läpi yhdessä opettajan kanssa ennen varsinaisen sävellystyön aloittamista.
• Valmiit katkelmat tai teokset soitetaan haluttaessa.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Arpomisvälineet, nuottipaperia, muistiinpanovälineet. Tarvittaessa myös koskettimisto tai muu instrumentti, notaatio-ohjelma.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Useimmiten oppilaat innostuvat tästä tehtävästä, mutta jotkut voivat olla ahdistuneitakin aluksi, koska tehtävä saattaa ohjata totutusta poikkeavaan sävelkieleen, joka ei tunnu omalta. Oppilaan kanssa kannattaa keskustella tehtävän luonteesta ja tavoitteista ennen työskentelyn aloittamista.
Ks. myös vasta-alkajille soveltuva aleatorinen tehtävä Noppasävellys.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä