Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info


38.

Arpomalla valitut sävelet

Aleatorisuutta hyödyntävä sävellysharjoitus, jossa käytössä on rajattu määrä arpomalla valittuja sävelkorkeuksia. Kukin oppilas voi tehdä tehtävän yksin, tai vaihtoehtoisesti oppilaat voivat jakautua muutaman henkilön ryhmiin.

Tehtävän laatija
Marko Alastalo

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Mukavuusalueen ulkopuolelle houkutteleminen.

Mielikuvituksen ruokkiminen tiukan rajauksen avulla.

Totutuista poikkeavien ratkaisujen etsiminen ja usein vähemmälle huomiolle jääviin parametreihin keskittyminen.

Käytettävissä olevan materiaalin tutkiminen, ymmärtäminen ja hyödyntäminen.

Konkreettinen tuotos

Arpomalla valittuihin säveliin perustuva nuotinnettu musiikkikatkelma tai kokonainen teos

Työskentelyn eteneminen

• Oppilas arpoo sopivaksi katsomallaan menetelmällä noin 7-12 sävelkorkeutta (sävelen nimi ja oktaaviala).

• Oppilas säveltää musiikkikatkelman (tai halutessaan kokonaisen teoksen), jossa rajoitteena ovat seuraavat säännöt:
- On sallittua käyttää vain ja ainoastaan arpomalla valittuja sävelkorkeuksia (myös oktaavialan osalta); sävelkorkeudet käsitetään enharmonisiksi, esim. dis=es.
- Jokaista arvottua sävelkorkeutta on pakko käyttää sävellyksessä vähintään kerran.

• Muita sääntöjä ei ole, mutta käytettävässä olevat sävelkorkeudet asettavat rajoituksia ja vaatimuksia ainakin instrumentaatiolle ja harmonialle; toisaalta ne voivat antaa erityisiä mahdollisuuksia tietynlaisille musiikillisille ilmaisukeinoille. Näitä rajoitteita ja mahdollisuuksia oppilaan kannattaa käydä läpi yhdessä opettajan kanssa ennen varsinaisen sävellystyön aloittamista.

• Valmiit katkelmat tai teokset soitetaan haluttaessa.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Arpomisvälineet, nuottipaperia, muistiinpanovälineet. Tarvittaessa myös koskettimisto tai muu instrumentti, notaatio-ohjelma.

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Useimmiten oppilaat innostuvat tästä tehtävästä, mutta jotkut voivat olla ahdistuneitakin aluksi, koska tehtävä saattaa ohjata totutusta poikkeavaan sävelkieleen, joka ei tunnu omalta. Oppilaan kanssa kannattaa keskustella tehtävän luonteesta ja tavoitteista ennen työskentelyn aloittamista.

Ks. myös vasta-alkajille soveltuva aleatorinen tehtävä Noppasävellys.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
Noppasävellys

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT