38.
Låt lotten avgöra tonerna
En kompositionsövning som tar avstamp i aleatorisk musik. Det finns ett begränsat antal tonhöjder och lotten avgör vilka man får. Låt eleverna komponera enskilt eller dela in klassen i smågrupper.
Uppgiftens skapare
Marko Alastalo
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att locka ut eleverna utanför sin komfortzon.
Att träna kreativiteten när man har få alternativ.
Att söka lösningar utanför det vanliga och att sätta fokus på musikaliska parametrar som ofta hamnar i skymundan.
Att utgå från nytt tonmaterial, att prova sig fram, att lära känna materialet.
Konkret resultat
Ett musikaliskt avsnitt, eller ett helt stycke, som bygger på lottade toner.
Instruktioner
• Eleven lottar tonhöjder (ton- och oktavnamn), cirka sju till tolv toner. Det går bra att låta eleven tänka ut en lämplig lottningsmetod.
• Eleven skapar musik, ett avsnitt eller ett helt stycke, men ska beakta följande begränsningar:
- Endast tonhöjder från lottningen är tillåtna (gäller även oktavnamn). Det går att växla toner enharmoniskt, till exempel diss och ess.
- Alla tonhöjder från lottningen ska användas minst en gång.
• Det finns inga andra regler, men tonhöjderna som man får till sitt förfogande sätter ramar för åtminstone besättningen och harmoniken; å andra sidan kan det här skapa möjligheter för en viss sorts musikaliskt uttryck. Det lönar sig att gå igenom tillsammans, lärare och elev, vilka begränsningar och möjligheter det finns innan man sätter igång att komponera.
• Om man vill kan man framföra färdiga avsnitt eller hela verk i klassen.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Material för lottningen. Penna och notblad, eller något att anteckna med. Keyboard eller annat instrument, om det behövs. Notskrivningsprogram, om det behövs.
Ytterligare kommentarer om övningen
Vanligen tycker eleverna att den här övningen är inspirerande, men vissa kan vara väldigt osäkra i början och känna sig främmande inför harmoniken som övningen styr dem mot. Det är därför bra att prata om hurdan övningen är och vad syftet med övningen är innan man sätter igång.
Se även övningen med aleatorisk musik för nybörjare: Komponera med tärning, nr 66.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med