42.
Glissandoista graafiseksi partituuriksi
Tutustutaan glissandojen tuottamiseen ja notatointiin eri soittimilla. Suunnitellaan ja kirjoitetaan graafinen partituuri sekä soitetaan se.
Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Tutustutaan glissandon käsitteeseen sekä sen nuotintamiseen ja soittamiseen
Konkreettinen tuotos
Sävellys, jossa käytetään paljon glissandoja
Työskentelyn eteneminen
• Tutustutaan käsitteeseen glissando sekä sen nuotintamiseen kuuntelemalla teoksia partituurien kanssa.
• Pohditaan yhdessä, miten oppilaiden soittimilla sekä muilla soittimilla saa tuotetuksi glissandoja ja soitetaan niitä.
• Testaillaan, millaisia erilaisia glissandoja on olemassa (mm. ylöspäinen, alaspäinen, hidas, nopea, pitkä, lyhyt, korkea, matala, trillaava jne. )
• Kokeillaan yhdistellä eri soittimien erilaisia glissandoja vapaasti improvisoimalla.
• Vapaan improvisoinnin jälkeen tehdään graafinen partituuri glissandokappaleeseen. Yhdessä voidaan suunnitella joko koko partituuri tai vain isoimmat suuntaviivat ja ajoitukset, minkä jälkeen jokainen soittaja keksii itse oman stemmansa.
• Graafisen partituurin suunnittelun ja kirjoittamisen jälkeen soitetaan kappale partituurin mukaan.
• Äänitetään kappale mahdollista jatkotyöstöä varten.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Referenssiteoksia:
Olivier Messiaen: Turangalila-sinfonia
Sanna Ahvenjärvi & Tapio Lappalainen: Jubileum
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Jousisoitinopettajat ovat kertoneet, että eri pituisten glissandojen soittaminen tässä tehtävässä on rentouttanut monen soittajan viulua pitävää kättä.
Lisämateriaali
[kuva tulossa]Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä