Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • SV


71.

Kännykkä-äänitysteos

Toteutetaan improvisoimalla konkreettisen musiikin teos kännykällä etukäteen tehdyistä äänityksistä. Tämän jälkeen äänistä voidaan työstää suunniteltu, graafisesti notatoitu teos.

Tehtävän laatija
Esa Ylivaara

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Tutustutaan konkreettiseen musiikkiin.

Havaitaan, miten ympäristön äänistä voi toteuttaa toimivan musiikkiteoksen.

Konkreettinen tuotos

Lyhyehkö ääniteos improvisoiden tai suunnitellusti.

Valmistautuminen

Oppilaita pyydetään äänittämään ennakkoon puhelimellaan tai muulla äänityslaitteella 2-20 sekuntia kestävä ääni ja ottamaan se tunnille mukaan.

Äänen lähde voi olla mikä tahansa, (myös oma soitin), mutta on hyvä, jos ääni on jollain tavalla persoonallinen ja erottuva.

Työskentelyn eteneminen

- Jokainen oppilas soittaa oman äänensä viisi kertaa. Teos loppuu, kun kaikki ovat tehneet tämän ja laittaneet puhelimensa pois merkiksi.

- Omaa ääntä ei ole tarkoitus soittaa jatkuvasti, vaan kuunnellen ja reagoiden sillä muiden ääniin. Voidaan myös sopia teokselle ohjeellinen kesto, esimerkiksi kolme minuuttia.

- Jälkeenpäin analysoidaan kuultua. Minkälaisia sointeja/tilanteita syntyi? Tuliko draaman kaarrosta? Olivatko äänet samanlaisia tai erilaisia? Mitkä äänet toimivat hyvin yhdessä? Oliko teos sopivan mittainen?

- Jatkotehtävänä voidaan tehdä suunniteltu teos käyttäen samoja ääniä. Äänet identifioidaan symboleina ja sijoitetaan graafiseen partituuriin.

- Mietitään, voisiko näin syntyneen graafisen partituurin toteuttaa soittimilla.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Tehtävässä oppilas käyttää omaa puhelintaan tai muuta äänityslaitetta.

On varmistettava, että äänen saa laitteesta soitettua helposti (myös useita kertoja) ja että äänenvoimakkuuden voi säätää sopivaksi.

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Soittokertojen määrää voi ja kannattaa muokata ryhmän kokoon nähden sopivaksi; pienemmän ryhmän kanssa esimerkiksi kolme kertaa riittää hyvin.

Tehtävän voi toteuttaa myös yksilöopetuksessa.

Tehtävä on hauskempi, mikäli oppilaat eivät paljasta äänitystään etukäteen muille.

Jos oppilaat kaipaavat lisää vinkkejä siitä, millainen ääni olisi hyvä, voi heitä ohjeistaa esim. seuraavasti:
”Ääni voi olla esimerkiksi emotionaalinen, dramaattinen tai tunnelmallinen. Sopivia ääniä ovat vaikkapa mustarastaan laulu, jousisoittimen Bartòk-pizzicato tai sul ponticello -ääni, jokin persoonallinen sointu jollakin soittimella, veden solina, peltipurkkipinon kaatuminen tai katupora.”

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Aineistopankkia ylläpitää Suomen Säveltäjät ry. Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä. Hanketta on tukenut Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö sekä ruotsinkielisten käännösten osalta Föreningen Svenska Tonsättare. Sivuston toteuttamisessa on käytetty Kopiosto ry:n keräämiä kopiointikorvauksia.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT