6.
Pieni tehtävä: Keksitään oma 5-8 sävelinen asteikko
Jokainen on soittanut lukuisia opettajan antamia asteikkoja. Nyt on aika keksiä oma asteikko!
Tehtävän laatija
Tapio Lappalainen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Tutustutaan asteikkojen olemukseen oman keksimisen kautta.
Tämän myötä innostetaan oppilaita tutkimaan soittotunneilla soittamiansa asteikkoja.
Konkreettinen tuotos
Oppilaan keksimä asteikko
Työskentelyn eteneminen
• Oppilas keksii oman 5-8 sävelen asteikon. Ohje oppilaalle: Käytä asteikossa puoli- ja kokosävelaskelia.
• Asteikko voidaan keksiä keyboardin äärellä (kuulokkeet päässä) tai käyttäen omaa soitinta apuna. Asteikko voidaan myös syöttää suoraan notaatio-ohjelmaan.
• Asteikko kirjoitetaan nuoteiksi nuottipaperille, joko sävel kerrallaan samalla kun oppilas keksii asteikkoa, tai vasta lopuksi kun asteikko on valmis.
• Oppilas soittaa oman asteikkonsa.
• Jos halutaan keksiä toinen asteikko, niin siinä voidaan käyttää puoli- ja kokosävelaskelien lisäksi myös terssejä.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Keyboardeja kannattaa käyttää, jos tehtävä tehdään tunnilla.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä