Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


49.

Sointukierron pohjalta improvisoitu laulumelodia

Improvisoidaan laulumelodia, joka perustuu etukäteen kirjoitettuun tekstiin sekä ennalta määriteltyyn sointukiertoon. Tehtävä toimii parhaiten ryhmätyönä, mutta soveltuu myös yksilöopetukseen.

Tehtävän laatija
Marko Alastalo

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Tekstiin ja sointukiertoon perustuvan melodian rakentamisen harjoittelu.

Musiikin eri elementtien välisten suhteiden tarkastelu ja hahmottaminen.

Haluttaessa melodian nuotintaminen.

Konkreettinen tuotos

Improvisoitu laulumelodia, jonka voi myös nuotintaa

Valmistautuminen

Oppilaita pyydetään etukäteen kirjoittamaan runo (tai muu laulun sanoitukseksi soveltuva teksti) tai valitsemaan valmis teksti. Vaihtoehtoisesti opettaja voi valita tehtävässä käytettävän tekstimateriaalin.

Opettaja valitsee etukäteen tehtävässä käytettävän sointukierron tai suunnittelee sen yhdessä oppilaiden kanssa.

Työskentelyn eteneminen

• Opettaja soittaa pianolla tai muulla soveltuvalla instrumentilla etukäteen valittua sointukiertoa. Opettajan soittaessa oppilaat alkavat yhdessä laulaa sointukiertoon sopivia nuotteja: aluksi pitkiä sointuun kuuluvia säveliä, vähitellen improvisoiden mutkikkaampia sävelkulkuja ja rytmejä.

• Kun oppilaat ovat tottuneet harmoniseen ympäristöön, he alkavat sovittaa etukäteen valittua tekstiä improvisoituihin sävelkulkuihin, laulaen tekstiin sopivia melodisia aiheita. Tätä jatketaan, kunnes oppilaat ovat vakiinnuttaneet keksimänsä laulumelodian.

• Oppilas voi halutessaan esittää keksimänsä laulumelodian muulle ryhmälle opettajan edelleen soittaessa sointukiertoa. Muu ryhmä voi säestää oppilaan sooloa sointukiertoon sopivilla pitkillä sävelillä.

• Haluttaessa improvisoitu laulumelodia voidaan lopuksi kirjoittaa nuoteiksi.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Vaihtoehtoisesti piano tai muu soveltuva instrumentti. Muistiinpanovälineet tarvitaan, jos oppilaat kirjoittavat tehtävässä käyttämänsä tekstin itse. Nuottipaperia tarvitaan, jos laulumelodia nuotinnetaan.

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Oppilaiden improvisoimista tuntuu usein helpottavan, jos he saavat mahdollisuuden liikkua vapaasti tilassa improvisoinnin aikana.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Aineistopankkia ylläpitää Suomen Säveltäjät ry. Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä. Hanketta on tukenut Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö sekä ruotsinkielisten käännösten osalta Föreningen Svenska Tonsättare. Sivuston toteuttamisessa on käytetty Kopiosto ry:n keräämiä kopiointikorvauksia.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT