49.
Sointukierron pohjalta improvisoitu laulumelodia
Improvisoidaan laulumelodia, joka perustuu etukäteen kirjoitettuun tekstiin sekä ennalta määriteltyyn sointukiertoon. Tehtävä toimii parhaiten ryhmätyönä, mutta soveltuu myös yksilöopetukseen.
Tehtävän laatija
Marko Alastalo
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Tekstiin ja sointukiertoon perustuvan melodian rakentamisen harjoittelu.
Musiikin eri elementtien välisten suhteiden tarkastelu ja hahmottaminen.
Haluttaessa melodian nuotintaminen.
Konkreettinen tuotos
Improvisoitu laulumelodia, jonka voi myös nuotintaa
Valmistautuminen
Oppilaita pyydetään etukäteen kirjoittamaan runo (tai muu laulun sanoitukseksi soveltuva teksti) tai valitsemaan valmis teksti. Vaihtoehtoisesti opettaja voi valita tehtävässä käytettävän tekstimateriaalin.
Opettaja valitsee etukäteen tehtävässä käytettävän sointukierron tai suunnittelee sen yhdessä oppilaiden kanssa.
Työskentelyn eteneminen
• Opettaja soittaa pianolla tai muulla soveltuvalla instrumentilla etukäteen valittua sointukiertoa. Opettajan soittaessa oppilaat alkavat yhdessä laulaa sointukiertoon sopivia nuotteja: aluksi pitkiä sointuun kuuluvia säveliä, vähitellen improvisoiden mutkikkaampia sävelkulkuja ja rytmejä.
• Kun oppilaat ovat tottuneet harmoniseen ympäristöön, he alkavat sovittaa etukäteen valittua tekstiä improvisoituihin sävelkulkuihin, laulaen tekstiin sopivia melodisia aiheita. Tätä jatketaan, kunnes oppilaat ovat vakiinnuttaneet keksimänsä laulumelodian.
• Oppilas voi halutessaan esittää keksimänsä laulumelodian muulle ryhmälle opettajan edelleen soittaessa sointukiertoa. Muu ryhmä voi säestää oppilaan sooloa sointukiertoon sopivilla pitkillä sävelillä.
• Haluttaessa improvisoitu laulumelodia voidaan lopuksi kirjoittaa nuoteiksi.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Vaihtoehtoisesti piano tai muu soveltuva instrumentti. Muistiinpanovälineet tarvitaan, jos oppilaat kirjoittavat tehtävässä käyttämänsä tekstin itse. Nuottipaperia tarvitaan, jos laulumelodia nuotinnetaan.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Oppilaiden improvisoimista tuntuu usein helpottavan, jos he saavat mahdollisuuden liikkua vapaasti tilassa improvisoinnin aikana.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä