Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


50.

Filmmusik

Improvisera musik till en film. Övningen är lämplig för både enskild undervisning och gruppundervisning.

Uppgiftens skapare
Marko Alastalo

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att observera samband mellan musik och rörlig bild.

Att bekanta sig med musikens roll som berättare i film.

Att använda film som inspirationskälla i kompositionsarbete.

Konkret resultat

Levande musik till en filmsekvens.
Extra: Inspelad musik som redigeras till ett soundtrack.

Förberedelse

Inledning (hoppa över om du vill): Förbered genom att välja ut en scen i en film. Spela upp scenen för klassen utan ljud. Spela samtidigt upp valfri musik. Byt musik och spela upp samma filmsekvens med ny musik i bakgrunden, exempelvis två till fyra gånger.

Observera vilken effekt musiken har. Vad är det för stämning? Vilka associationer får man? Lägg märke till hur musiken påverkar filmens rytm, tempo och betoningar.

Fortsätt till den egentliga övningen. Använd samma filmsekvens när ni skapar musik, eller byt film. Välj ut filmen i förväg eller låt eleverna välja.

Instruktioner

• Förbered genom att välja ut en scen i en film. Spela upp scenen för klassen utan ljud, vid behov flera gånger. Eleverna gör anteckningar: Vad händer i filmen? Vad är det för stämning? Lägg märke till rytm, tempo och betoningar.

• Skapa musik till filmen, antingen med rösten eller med instrument. Det går även bra att använda text i form av prat eller sång. Arbeta enskilt eller i grupper. Tanken är att först planera i stora drag och sedan improvisera musik som passar ihop med filmsekvensen.

• Tips! Grafisk notation kan vara ett bra verktyg för snabb planering.

• Grupperna presenterar i tur och ordning sitt arbete. Spela upp filmen medan gruppen framför sin musik. Resten av klassen ser på och lyssnar.

•Extra: Spela in musiken. Kombinera musik med bild i ett redigeringsprogram.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Dator, pekplatta eller dylikt för att spela upp film och ljud – gärna flera stycken, så att grupperna kan spela upp filmen medan de planerar.

Tips! Prova på att skapa musik med vardagsföremål istället för instrument.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER