Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


50.

Elokuvamusiikkia

Luodaan musiikkia elokuvaan improvisoiden. Tehtävä soveltuu yksittäiselle oppilaalle tai ryhmälle.

Tehtävän laatija
Marko Alastalo

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Musiikin ja liikkuvan kuvan suhteen hahmottaminen.

Tutustuminen musiikin rooliin elokuvassa tarinankerronnan välineenä.

Elokuvan käyttäminen sävellystyössä inspiraation ja ideoiden lähteenä.

Konkreettinen tuotos

Elokuvakatkelman live-ääniraita, joka voidaan haluttaessa äänittää ja editoida elokuvakatkelman osaksi

Valmistautuminen

Pohjustuksena opettaja voi näyttää oppilaille katkelman sopivaksi katsomastaan elokuvasta siten, että sen alkuperäinen ääniraita on vaimennettu. Katkelma näytetään noin 2-4 kertaa, ja kullakin kerralla opettaja käyttää taustamusiikkina eri musiikkiäänitettä.

Oppilaat havainnoivat, miten erilaiset musiikkitaustat vaikuttavat saman elokuvakatkelman tunnelmaan, sen välittämiin merkityksiin, rytmin ja tempon hahmottumiseen sekä siihen, mitkä kuvalliset tapahtumat painottuvat.

Etukäteen valitaan tehtävässä käytettävä elokuvakatkelma. Se voi olla joko edellä mainittu, pohjustuksena käytettävä elokuvakatkelma tai jokin muu opettajan tai oppilaiden valitsema katkelma.

Työskentelyn eteneminen

• Valittu elokuvakatkelma näytetään oppilaille (tarvittaessa useamman kerran) siten, että alkuperäinen ääniraita on vaimennettu. Oppilaat tekevät muistiinpanoja mm. katkelman tapahtumista, tunnelmasta, rytmistä sekä tunteista ja mielikuvista, joita katkelma heissä herättää.

• Oppilaat ryhtyvät improvisoiden kehittelemään musiikkia elokuvakatkelmaan valitsemillaan instrumenteilla tai omaa ääntä käyttäen (myös puhuttua tai laulettua tekstiä voi käyttää) joko yksittäin tai pienissä ryhmissä. Tavoitteena on luoda improvisaatiota työvälineenä käyttäen vakiintunut ”ääniraita” elokuvalle.

• Improvisoinnissa saatuja ideoita voidaan tarvittaessa kirjoittaa muistiin esimerkiksi graafisen notaation avulla.

• Kun elokuvamusiikki on valmis, oppilas/työryhmä esittää sen opettajalle ja mahdollisille muille ryhmän oppilaille, siten, että elokuvakatkelma näytetään samaan aikaan musiikkiesityksen kanssa.

• Haluttaessa musiikkiesitys voidaan lisäksi äänittää ja yhdistää videoeditointilaitteistolla elokuvaan.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Jokaisella musiikkia tekevällä työryhmällä pitäisi olla käytettävissään laitteisto, jolla katkelmaa voidaan näyttää toistuvasti työskentelyn aikana.

Oman äänen ja perinteisten soitinten lisäksi voidaan käyttää epäkonventionaalisia instrumentteja.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT