50.
Elokuvamusiikkia
Luodaan musiikkia elokuvaan improvisoiden. Tehtävä soveltuu yksittäiselle oppilaalle tai ryhmälle.
Tehtävän laatija
Marko Alastalo
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Musiikin ja liikkuvan kuvan suhteen hahmottaminen.
Tutustuminen musiikin rooliin elokuvassa tarinankerronnan välineenä.
Elokuvan käyttäminen sävellystyössä inspiraation ja ideoiden lähteenä.
Konkreettinen tuotos
Elokuvakatkelman live-ääniraita, joka voidaan haluttaessa äänittää ja editoida elokuvakatkelman osaksi
Valmistautuminen
Pohjustuksena opettaja voi näyttää oppilaille katkelman sopivaksi katsomastaan elokuvasta siten, että sen alkuperäinen ääniraita on vaimennettu. Katkelma näytetään noin 2-4 kertaa, ja kullakin kerralla opettaja käyttää taustamusiikkina eri musiikkiäänitettä.
Oppilaat havainnoivat, miten erilaiset musiikkitaustat vaikuttavat saman elokuvakatkelman tunnelmaan, sen välittämiin merkityksiin, rytmin ja tempon hahmottumiseen sekä siihen, mitkä kuvalliset tapahtumat painottuvat.
Etukäteen valitaan tehtävässä käytettävä elokuvakatkelma. Se voi olla joko edellä mainittu, pohjustuksena käytettävä elokuvakatkelma tai jokin muu opettajan tai oppilaiden valitsema katkelma.
Työskentelyn eteneminen
• Valittu elokuvakatkelma näytetään oppilaille (tarvittaessa useamman kerran) siten, että alkuperäinen ääniraita on vaimennettu. Oppilaat tekevät muistiinpanoja mm. katkelman tapahtumista, tunnelmasta, rytmistä sekä tunteista ja mielikuvista, joita katkelma heissä herättää.
• Oppilaat ryhtyvät improvisoiden kehittelemään musiikkia elokuvakatkelmaan valitsemillaan instrumenteilla tai omaa ääntä käyttäen (myös puhuttua tai laulettua tekstiä voi käyttää) joko yksittäin tai pienissä ryhmissä. Tavoitteena on luoda improvisaatiota työvälineenä käyttäen vakiintunut ”ääniraita” elokuvalle.
• Improvisoinnissa saatuja ideoita voidaan tarvittaessa kirjoittaa muistiin esimerkiksi graafisen notaation avulla.
• Kun elokuvamusiikki on valmis, oppilas/työryhmä esittää sen opettajalle ja mahdollisille muille ryhmän oppilaille, siten, että elokuvakatkelma näytetään samaan aikaan musiikkiesityksen kanssa.
• Haluttaessa musiikkiesitys voidaan lisäksi äänittää ja yhdistää videoeditointilaitteistolla elokuvaan.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Jokaisella musiikkia tekevällä työryhmällä pitäisi olla käytettävissään laitteisto, jolla katkelmaa voidaan näyttää toistuvasti työskentelyn aikana.
Oman äänen ja perinteisten soitinten lisäksi voidaan käyttää epäkonventionaalisia instrumentteja.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä