52.
Efterbilda din ljudmiljö
Lyssna på ljud i omgivningen, ljud som man normalt inte lägger märke till. Skriv ner det du hör med grafisk notation. Skapa ett musikstycke och framför det i klassen.
Uppgiftens skapare
Marko Alastalo
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att lyssna på en ljudmiljö analytiskt. Att imitera ljuden i din omgivning. Att spela på ditt instrument med fokus på klangfärg, dynamik, spelteknik och rytm.
Att öva på grafisk notation.
Konkret resultat
Ett musikstycke som efterbildar en ljudmiljö. Ett grafiskt partitur.
Ett framförande i klassen.
Förberedelse
En möjlighet är att förbereda övningen genom att prata om verket 4´33´´ av John Cage.
Instruktioner
• Sitt still. Lyssna på omgivningen. Observera ljud som vi normalt inte lägger märke till – exempelvis bruset från ventilationssystem, stolknarr, andetag, hostningar, ljud utifrån och så vidare. Anteckna det du hör.
• Presentera och diskutera med klassen observationerna. Beskriv ljuden. Vilka egenskaper har ljudet? Be eleverna fundera hur de kan imitera ljuden på sina instrument. Spela och experimentera. Prova på alternativa speltekniker (eng. extended technique), eller använd vardagsföremål som instrument. Sätt fokus på klangfärg, dynamik, spelsätt, rytm och textur. Ibland kan man även hitta ljud i omgivningen som har en bestämd tonhöjd eller harmoni.
• Utgå från dessa ljud och skapa ett musikstycke. Rita ett grafiskt partitur.
• Framför musikstycket i klassen.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Eleverna kan improvisera med rösten eller spela på instrument. En annan möjlighet är att använda vardagsföremål som instrument.
Ytterligare kommentarer om övningen
Övningen är lämplig för både enskild undervisning och gruppundervisning.
En bra förberedande övning är till exempel 15. "Kom igång med grafisk notation".
Fortsättning
Övningar att fortsätta med