Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


49.

Hitta en sångmelodi till ackord

Skriv en låttext; därefter får du en ackordföljd. Improvisera med rösten och hitta en melodi som passar. Den här övningen fungerar bäst i gruppundervisning, men den går bra att anpassa till enskild undervisning.
.

Uppgiftens skapare
Marko Alastalo

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att utgå från text och ackord för att bygga upp en melodi.

Att observera samband mellan musikens olika element.

Extra: att skriva melodin i noter.

Konkret resultat

En sångmelodi som skapats genom att improvisera med rösten.
Extra: Melodin i noter.

Förberedelse

Eleverna får i uppgift att skriva en låttext eller välja ut en dikt som de gillar. Alternativt delar läraren ut de texter som används i övningen.

Läraren bestämmer en ackordföljd som används i övningen. Alternativt skapar man ackorden tillsammans i klassen.

Instruktioner

• Läraren spelar ackordföljden på piano, eller annat kompinstrument, om och om igen. Eleverna börjar nynna och leta efter toner som passar in i ackorden medan läraren spelar. Försök först att hitta enstaka långa toner, improvisera sedan mer komplicerade tonföljder och rytmer.

• Låt eleverna vänja sig vid harmonin. Om en stund börjar man kombinera improviserade melodisnuttar med text. Sjung fraser och utveckla melodiska motiv. Fortsätt arbeta med ackorden i bakgrunden tills alla har en säker melodi till sin text.

• Fråga om någon vill framföra sin melodi i klassen. De andra kan i så fall ackompanjera "solot" med långa toner. Läraren spelar fortsättningsvis ackorden på piano.

• Extra: Skriv ner melodierna i noter.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Piano, eller annat kompinstrument.
Papper och penna för att skriva låttexter.
Notpapper, om eleverna skriver ner melodin.

Ytterligare kommentarer om övningen

Tips! Låt eleverna röra sig i klassrummet medan de improviserar med rösten. Friheten kan hjälpa att slappna av.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER