45.
Gör musik om din semester
Skriv några rader om dina semesterminnen. Utgå från texten, skriv en melodi och lägg till ackompanjemang. Framför och spela in det färdiga stycket.
Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att lära sig nytt inom en praktisk övning.
Att skriva en egen låttext.
Att utgå från rytmen och skriva en melodi.
Att hitta ackord till melodin.
Att lägga stämmor.
Att skapa en basgång.
Att skriva ner stycket i noter.
Utgå från din egen nivå och förmåga. Du kan göra allt eller bara en del av övningen.
Konkret resultat
Ett musikstycke som handlar om en semester
Instruktioner
• Skriv ner på papper vad du gjorde under ditt sommar-, vinter- eller höstlov.
• Hitta en rytm till texten. Ord och fraser har en inneboende rytm. Säg fraser om och om igen och lyssna. Skriv ner rytmen i noter så som du hör den. Bry dig inte om taktarten ännu. Modifiera dina semesterminnen till en låttext. Tips! Läraren kan gärna ge eleverna en lapp med exempel på ord och passlig rytm i noter.
• Fundera på taktarten. Prova att säga en textfras till olika taktarter.
Betona rätt med hjälp av taktartsbyten – exempelvis 5/4, 5/8, 5/16, 3/8 och så vidare.
• Hitta en melodi till rytmen som du skrivit. Använd ett keyboard eller ditt instrument som hjälpmedel.
• Fortsätt att utveckla stycket i valfri riktning: Lägg stämmor till melodin. Skapa ackordföljd eller basgång. Skriv en andrastämma som är oberoende av melodin, kanske med ny text.
• En möjlighet är att spela musiken i grupp. Arrangera i så fall stycket för intrument som ni har i klassen.
• Om ni spelar låtarna i klassen, skriv ner stämmor i noter. Skriv för hand eller med notskrivningsprogram.
• Framför alla musikstycken på lektionen, eller öva in och framför låtarna på en konsert. Spela in musiken så att alla får sin låt som en ljudfil. Tips! Övningen är utmärkt om man använder portfolio som arbetsredskap i skolan. Spara arbetet i din portfolio.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Se till att det finns hörlurar och keyboardar för alla om ni är många som arbetar i ett rum. Arbete med akustiska instrument fungerar bäst i avskilda rum.
Ytterligare kommentarer om övningen
Det är vanligt att det blir många låtar med taktartsbyten. Övningen är alltså ett naturligt sammanhang att prata om taktartsförändringar.
För många elever kan det vara första gången som de spelar musik med taktartsbyten.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med