Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


45.

Gör musik om din semester

Skriv några rader om dina semesterminnen. Utgå från texten, skriv en melodi och lägg till ackompanjemang. Framför och spela in det färdiga stycket.

Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att lära sig nytt inom en praktisk övning.
Att skriva en egen låttext.
Att utgå från rytmen och skriva en melodi.
Att hitta ackord till melodin.
Att lägga stämmor.
Att skapa en basgång.
Att skriva ner stycket i noter.

Utgå från din egen nivå och förmåga. Du kan göra allt eller bara en del av övningen.

Konkret resultat

Ett musikstycke som handlar om en semester

Instruktioner

• Skriv ner på papper vad du gjorde under ditt sommar-, vinter- eller höstlov.

• Hitta en rytm till texten. Ord och fraser har en inneboende rytm. Säg fraser om och om igen och lyssna. Skriv ner rytmen i noter så som du hör den. Bry dig inte om taktarten ännu. Modifiera dina semesterminnen till en låttext. Tips! Läraren kan gärna ge eleverna en lapp med exempel på ord och passlig rytm i noter.

• Fundera på taktarten. Prova att säga en textfras till olika taktarter.
Betona rätt med hjälp av taktartsbyten – exempelvis 5/4, 5/8, 5/16, 3/8 och så vidare.

• Hitta en melodi till rytmen som du skrivit. Använd ett keyboard eller ditt instrument som hjälpmedel.

• Fortsätt att utveckla stycket i valfri riktning: Lägg stämmor till melodin. Skapa ackordföljd eller basgång. Skriv en andrastämma som är oberoende av melodin, kanske med ny text.

• En möjlighet är att spela musiken i grupp. Arrangera i så fall stycket för intrument som ni har i klassen.

• Om ni spelar låtarna i klassen, skriv ner stämmor i noter. Skriv för hand eller med notskrivningsprogram.

• Framför alla musikstycken på lektionen, eller öva in och framför låtarna på en konsert. Spela in musiken så att alla får sin låt som en ljudfil. Tips! Övningen är utmärkt om man använder portfolio som arbetsredskap i skolan. Spara arbetet i din portfolio.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Se till att det finns hörlurar och keyboardar för alla om ni är många som arbetar i ett rum. Arbete med akustiska instrument fungerar bäst i avskilda rum.

Ytterligare kommentarer om övningen

Det är vanligt att det blir många låtar med taktartsbyten. Övningen är alltså ett naturligt sammanhang att prata om taktartsförändringar.

För många elever kan det vara första gången som de spelar musik med taktartsbyten.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER