45.
Loma-aiheinen kappale
Oppilaat muistelevat lomaansa ja kirjoittavat siitä muutaman lauseen. Lauseen pohjalta keksitään kappale, joka lopuksi soitetaan ja äänitetään.
Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Tavoitteena opetella kirjoittamaan kappaleeseen teksti, keksiä siihen rytmi, melodia, soinnut, kakkosääni ja bassolinja sekä nuotintaa ne.
Kukin oppilas voi tehdä tehtävästä niin monta osa-aluetta kuin pystyy, taitotasonsa mukaan.
Konkreettinen tuotos
Sävellys, jonka aiheena on loma
Työskentelyn eteneminen
• Oppilas kirjoittaa paperille, mitä teki kesä/talvi/syyslomallaan.
• Sen jälkeen oppilas keksii tekstiinsä rytmin, joka syntyy tekstin luontevasta sanarytmiikasta (tässä vaiheessa ei vielä mietitä tahtilajia). Oppilas voi muokata tekstiä tarpeen mukaan. Rytmien keksimisessä oppilailla voi olla apuna rytmilappu, jossa on kullekin rytmille apusanat.
• Seuraavaksi oppilas laittaa paikalleen tahtiviivat ja miettii tahtiosoituksen. Sanarytmiikka voi tuoda mukanaan vaihtuvia tahtilajeja, esim. 5/4, 5/8, 5/16, 3/8.
• Tämän jälkeen oppilas keksii kappaleeseen melodian koskettimistoa tai omaa soitintaan apuna käyttäen.
• Lisäksi oppilas voi keksiä kappaleeseen esimerkiksi laulettavan kakkosäänen. Hän voi myös soinnuttaa melodian, ja keksiä sointujen avulla kakkosäänen, säestyksen ja bassolinjan. Laulettavassa kakkosäänessä rytmiikka voi olla ykkösäänen kanssa erilainen, jolloin kakkosääneen voi keksiä omat sanat.
• Mukaan sovitukseen voi ottaa myös ryhmäläisten soittimia tai luokkasoittimia.
• Jotta oppilaat pystyvät soittamaan toistensa kappaleita, kukin kirjoittaa kappaleensa nuotin puhtaaksi joko käsin tai nuotinnusohjelmalla.
• Kappaleet voidaan soittaa tunnilla yhdessä ja esittää myöhemmin konsertissa. Kappale taltioidaan ja lähetetään oppilaalle. Taltiointi voidaan myös tallettaa oppilaan portfolioon.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Jos käytössä on yksi luokkatila, käytetään melodian, harmonian, bassolinjan ja kakkosäänen keksimiseen kuulokkeilla varustettua koskettimistoa. Mikäli käytössä on useampia jakotiloja, voivat oppilaat käyttää keksimisen apuna myös omia soittimiaan.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tehtävän avulla oppilaat päätyvät lähes aina kirjoittamaan vaihtuvia tahtilajeja, ja tällöin niitä voidaan käsitellä luontevassa yhteydessä, oppilaan omista tarpeista käsin.
Monelle oppilaalle tämä on myös ensimmäinen kerta, kun hän soittaa vaihtuvia tahtilajeja.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä