Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


45.

Loma-aiheinen kappale

Oppilaat muistelevat lomaansa ja kirjoittavat siitä muutaman lauseen. Lauseen pohjalta keksitään kappale, joka lopuksi soitetaan ja äänitetään.

Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Tavoitteena opetella kirjoittamaan kappaleeseen teksti, keksiä siihen rytmi, melodia, soinnut, kakkosääni ja bassolinja sekä nuotintaa ne.

Kukin oppilas voi tehdä tehtävästä niin monta osa-aluetta kuin pystyy, taitotasonsa mukaan.

Konkreettinen tuotos

Sävellys, jonka aiheena on loma

Työskentelyn eteneminen

• Oppilas kirjoittaa paperille, mitä teki kesä/talvi/syyslomallaan.

• Sen jälkeen oppilas keksii tekstiinsä rytmin, joka syntyy tekstin luontevasta sanarytmiikasta (tässä vaiheessa ei vielä mietitä tahtilajia). Oppilas voi muokata tekstiä tarpeen mukaan. Rytmien keksimisessä oppilailla voi olla apuna rytmilappu, jossa on kullekin rytmille apusanat.

• Seuraavaksi oppilas laittaa paikalleen tahtiviivat ja miettii tahtiosoituksen. Sanarytmiikka voi tuoda mukanaan vaihtuvia tahtilajeja, esim. 5/4, 5/8, 5/16, 3/8.

• Tämän jälkeen oppilas keksii kappaleeseen melodian koskettimistoa tai omaa soitintaan apuna käyttäen.

• Lisäksi oppilas voi keksiä kappaleeseen esimerkiksi laulettavan kakkosäänen. Hän voi myös soinnuttaa melodian, ja keksiä sointujen avulla kakkosäänen, säestyksen ja bassolinjan. Laulettavassa kakkosäänessä rytmiikka voi olla ykkösäänen kanssa erilainen, jolloin kakkosääneen voi keksiä omat sanat.

• Mukaan sovitukseen voi ottaa myös ryhmäläisten soittimia tai luokkasoittimia.

• Jotta oppilaat pystyvät soittamaan toistensa kappaleita, kukin kirjoittaa kappaleensa nuotin puhtaaksi joko käsin tai nuotinnusohjelmalla.

• Kappaleet voidaan soittaa tunnilla yhdessä ja esittää myöhemmin konsertissa. Kappale taltioidaan ja lähetetään oppilaalle. Taltiointi voidaan myös tallettaa oppilaan portfolioon.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Jos käytössä on yksi luokkatila, käytetään melodian, harmonian, bassolinjan ja kakkosäänen keksimiseen kuulokkeilla varustettua koskettimistoa. Mikäli käytössä on useampia jakotiloja, voivat oppilaat käyttää keksimisen apuna myös omia soittimiaan.

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Tehtävän avulla oppilaat päätyvät lähes aina kirjoittamaan vaihtuvia tahtilajeja, ja tällöin niitä voidaan käsitellä luontevassa yhteydessä, oppilaan omista tarpeista käsin.

Monelle oppilaalle tämä on myös ensimmäinen kerta, kun hän soittaa vaihtuvia tahtilajeja.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Aineistopankkia ylläpitää Suomen Säveltäjät ry. Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä. Hanketta on tukenut Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö sekä ruotsinkielisten käännösten osalta Föreningen Svenska Tonsättare. Sivuston toteuttamisessa on käytetty Kopiosto ry:n keräämiä kopiointikorvauksia.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT