50.
Filmmusik
Improvisera musik till en film. Övningen är lämplig för både enskild undervisning och gruppundervisning.
Uppgiftens skapare
Marko Alastalo
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att observera samband mellan musik och rörlig bild.
Att bekanta sig med musikens roll som berättare i film.
Att använda film som inspirationskälla i kompositionsarbete.
Konkret resultat
Levande musik till en filmsekvens.
Extra: Inspelad musik som redigeras till ett soundtrack.
Förberedelse
Inledning (hoppa över om du vill): Förbered genom att välja ut en scen i en film. Spela upp scenen för klassen utan ljud. Spela samtidigt upp valfri musik. Byt musik och spela upp samma filmsekvens med ny musik i bakgrunden, exempelvis två till fyra gånger.
Observera vilken effekt musiken har. Vad är det för stämning? Vilka associationer får man? Lägg märke till hur musiken påverkar filmens rytm, tempo och betoningar.
Fortsätt till den egentliga övningen. Använd samma filmsekvens när ni skapar musik, eller byt film. Välj ut filmen i förväg eller låt eleverna välja.
Instruktioner
• Förbered genom att välja ut en scen i en film. Spela upp scenen för klassen utan ljud, vid behov flera gånger. Eleverna gör anteckningar: Vad händer i filmen? Vad är det för stämning? Lägg märke till rytm, tempo och betoningar.
• Skapa musik till filmen, antingen med rösten eller med instrument. Det går även bra att använda text i form av prat eller sång. Arbeta enskilt eller i grupper. Tanken är att först planera i stora drag och sedan improvisera musik som passar ihop med filmsekvensen.
• Tips! Grafisk notation kan vara ett bra verktyg för snabb planering.
• Grupperna presenterar i tur och ordning sitt arbete. Spela upp filmen medan gruppen framför sin musik. Resten av klassen ser på och lyssnar.
•Extra: Spela in musiken. Kombinera musik med bild i ett redigeringsprogram.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Dator, pekplatta eller dylikt för att spela upp film och ljud – gärna flera stycken, så att grupperna kan spela upp filmen medan de planerar.
Tips! Prova på att skapa musik med vardagsföremål istället för instrument.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med