Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


65.

Sök inspiration i nutida konstmusik

Undersök ditt instrument och hitta nya ljudmöjligheter. Fördjupa dina kunskaper i spelteknik, lyssna på solorepertoar inom konstmusik och hämta inspiration.

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att experimentera med nya spelsätt på ditt instrument. Att komponera med alternativa speltekniker (eng. extended technique).

Att lyssna på samtida konstmusik och hämta inspiration.

Konkret resultat

Ett musikstycke, eller ett ljudlandskap, som utgår från alternativa spelsätt.

Förberedelse

Lyssna på en inspelning av Helmut Lachenmanns verk Guero (1969).

Öva på grafisk notation i förväg om det behövs. Se till exempel övning 48, "Grafisk notation utifrån lek och rörelse".

Instruktioner

• Spela upp för klassen en ljudinspelning av Guero. Avslöja inte vilket instrument som spelar.

• Be eleverna att gissa instrumentet och diskutera med klassen om musiken.

• Spela upp en videoinspelning av Guero – förslagsvis en video som finns på Youtube där Lachenmann själv framför stycket på piano.

• Dela in klassen i grupper. Försök att forma grupper med samma typ av instrument: stråkar, blåsare och så vidare. Be eleverna att undersöka olika speltekniker på sina instrument. Det går även att arbeta enskilt.

• Försök att imitera spelsätt inom gruppen. (Alternativ: Eleverna får i uppgift att prata om alternativa speltekniker med sin lärare i instrumentalundervisning.)

• Skapa symboler för olika spelsätt i grupperna. Rita bilder, eller skriv med text hur olika ljud låter.

ALTERNATIV 1:
• Börja skapa ett gemensamt musikstycke ur ljudmaterialet. Skapa en kronologisk ordning för ljudmaterialet. Hur börjar stycket? Prova på att upprepa ljud som motiv. Hur många upprepningar? Skapa avsnitt med olika sorters ljud och musik. Variera tonhöjd. Tänk på textur i stora drag: tät eller gles?

• Utveckla stycket i detalj. Lägg till dynamik, artikulation, karaktärer, tempo och andra beteckningar.

• Skapa ett grafiskt partitur. Skriv ner musiken med "blandteknik": symboler, bilder, text och noter.

ALTERNATIV 2:
• Skriv en berättelse utgående från spelteknikerna och hur de låter. Alternativt, skriv flera små berättelser som blir satser i ett musikstycke.

• Fundera på känsloläget i sagan. Hur skiljer sig början från slutet? Analysera formen. Var är höjdpunkten?

•Utgå från berättelsen och skapa ett musikstycke.

• Skriv ett grafiskt partitur. Prova på att spela tillsammans. Slipa på notationen och lägg till detaljer.

• Redovisa resultat i helklass.

• Sammanställ alla fragment till ett stort partitur. Framför musikstycket i klassen.

• Det passar bra att se på noterna till Guero, men gör det i så fall först efter övningen.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Högtalare och skärm för att spela upp musik och video.
Notpapper och penna.
Instrument som eleverna tar med hemifrån.

Ytterligare kommentarer om övningen

Övningen övergår från improvisation till komposition, ju mer man bestämmer detaljer.

Ytterligare material

Se även: Nancy Evans och Music Maze.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER