65.
Säveltäminen repertuaarin innoittamana
Millaisia uudenlaisia ääniä omasta soittimesta voi löytyä? Tutustutaan entistä syvällisemmin oman soittimen rikkaisiin ilmaisumahdollisuuksiin repertuaarin innoittamana.
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Uusien soittotapojen etsiminen omasta soittimesta ja säveltäminen laajennetuilla soittotekniikoilla. Aikamme musiikin aktiivinen kuunteleminen.
Konkreettinen tuotos
Toistettavissa oleva äänimaisema tai sävellys, jossa laajennettuja soittotekniikoita
Valmistautuminen
Kuunnellaan taltiointi Helmut Lachenmannin teoksesta Guero (1969).
Valmistavana harjoituksena 48. Liikeilmaisusta graafiseen notaatioon tai jokin muu harjoitus, jossa graafinen notaatio tulee tutuksi.
Työskentelyn eteneminen
• Kuunnellaan Helmut Lachenmannin Guero.
• Arvuutellaan kokoonpanoa, tehdään huomioita teoksesta.
• Katsotaan Lachenmannin oma esitys (video YouTubessa).
• Pohditaan ja tutkitaan yksin tai soitinryhmittäin, millaisia laajennettuja ääniä omasta soittimesta löytyy.
• Imitoidaan eri soittimin muiden soittotekniikoita. (Tämä tehtävä voidaan toteuttaa myös soittotunneilla, yhteistyössä soitonopettajien kanssa.)
• Kootaan laajennetuista soinneista kuvia/hahmoja/graafeja/kuvauksia paperille.
Etenemisvaihtoehto 1:
• Järjestetään sointeja paperilla ajassa: millä soinnilla teos alkaa, kuinka monta niitä tulee peräkkäin, kuinka pitkänä ja missä rekisterissä (jos määriteltävissä) tai kuinka laajana/ahtaana tekstuurikaistaleena.
• Tehtäviä voidaan jakaa soitinryhmäkohtaisesti ja yksityiskohtaistaa teoksen eri katkelmia lisäämällä dynamiikkoja, nyansseja, artikulaatioita, karakterimerkintöjä, tempoja.
• Nuotinnetaan sointeja graafisesti ja tarvittaessa sekatekniikalla, joita ovat mm. perinteinen notaatio, sointien kirjallinen kuvaus ja ikoninen piirros. Voidaan myös kehitellä omia symboleja vastaamaan keksittyjä sointeja.
Etenemisvaihtoehto 2:
• Luodaan sointien ympärille tarina tai monta pientää tarinaa (= monta pientä osaa).
• Voidaan miettiä esimerkiksi, millaisesta tunnelmasta teos alkaa, mitä sitten tapahtuu, missä on huippukohta ja miten teos päättyy.
• Piirretään kuvaus paperille sekatekniikalla.
• Nuotinnetaan teosta graafisesti, soitetaan ja yksityiskohtaistetaan sitä.
• Esitellään ryhmälle pienryhmien aikaansaannokset.
• Kootaan katkelmat yhteen partituuriksi ja soitetaan teos/ääni-improvisaatio.
• Myöhemmin voidaan tutustua myös Lachenmannin Gueron nuottiin.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Äänentoistolaitteet musiikin kuunteluun, nuottipaperia ja kynä, omat soittimet
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Mitä yksityiskohtaisempi teoksesta tulee, sitä lähemmäs sävellystä ääni-improvisaatio muuttuu.
Lisämateriaali
Katso myös: Nancy Evans ja Music Maze: http://resources.bcmg.org.uk/music-maze/
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä