Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


65.

Säveltäminen repertuaarin innoittamana

Millaisia uudenlaisia ääniä omasta soittimesta voi löytyä? Tutustutaan entistä syvällisemmin oman soittimen rikkaisiin ilmaisumahdollisuuksiin repertuaarin innoittamana.

Tehtävän laatija
Minna Leinonen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Uusien soittotapojen etsiminen omasta soittimesta ja säveltäminen laajennetuilla soittotekniikoilla. Aikamme musiikin aktiivinen kuunteleminen.

Konkreettinen tuotos

Toistettavissa oleva äänimaisema tai sävellys, jossa laajennettuja soittotekniikoita

Valmistautuminen

Kuunnellaan taltiointi Helmut Lachenmannin teoksesta Guero (1969).

Valmistavana harjoituksena 48. Liikeilmaisusta graafiseen notaatioon tai jokin muu harjoitus, jossa graafinen notaatio tulee tutuksi.

Työskentelyn eteneminen

• Kuunnellaan Helmut Lachenmannin Guero.

• Arvuutellaan kokoonpanoa, tehdään huomioita teoksesta.

• Katsotaan Lachenmannin oma esitys (video YouTubessa).

• Pohditaan ja tutkitaan yksin tai soitinryhmittäin, millaisia laajennettuja ääniä omasta soittimesta löytyy.

• Imitoidaan eri soittimin muiden soittotekniikoita. (Tämä tehtävä voidaan toteuttaa myös soittotunneilla, yhteistyössä soitonopettajien kanssa.)

• Kootaan laajennetuista soinneista kuvia/hahmoja/graafeja/kuvauksia paperille.

Etenemisvaihtoehto 1:
• Järjestetään sointeja paperilla ajassa: millä soinnilla teos alkaa, kuinka monta niitä tulee peräkkäin, kuinka pitkänä ja missä rekisterissä (jos määriteltävissä) tai kuinka laajana/ahtaana tekstuurikaistaleena.

• Tehtäviä voidaan jakaa soitinryhmäkohtaisesti ja yksityiskohtaistaa teoksen eri katkelmia lisäämällä dynamiikkoja, nyansseja, artikulaatioita, karakterimerkintöjä, tempoja.

• Nuotinnetaan sointeja graafisesti ja tarvittaessa sekatekniikalla, joita ovat mm. perinteinen notaatio, sointien kirjallinen kuvaus ja ikoninen piirros. Voidaan myös kehitellä omia symboleja vastaamaan keksittyjä sointeja.

Etenemisvaihtoehto 2:
• Luodaan sointien ympärille tarina tai monta pientää tarinaa (= monta pientä osaa).

• Voidaan miettiä esimerkiksi, millaisesta tunnelmasta teos alkaa, mitä sitten tapahtuu, missä on huippukohta ja miten teos päättyy.

• Piirretään kuvaus paperille sekatekniikalla.

• Nuotinnetaan teosta graafisesti, soitetaan ja yksityiskohtaistetaan sitä.

• Esitellään ryhmälle pienryhmien aikaansaannokset.

• Kootaan katkelmat yhteen partituuriksi ja soitetaan teos/ääni-improvisaatio.

• Myöhemmin voidaan tutustua myös Lachenmannin Gueron nuottiin.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Äänentoistolaitteet musiikin kuunteluun, nuottipaperia ja kynä, omat soittimet

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Mitä yksityiskohtaisempi teoksesta tulee, sitä lähemmäs sävellystä ääni-improvisaatio muuttuu.

Lisämateriaali

Katso myös: Nancy Evans ja Music Maze: http://resources.bcmg.org.uk/music-maze/

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT