65.
Sök inspiration i nutida konstmusik
Undersök ditt instrument och hitta nya ljudmöjligheter. Fördjupa dina kunskaper i spelteknik, lyssna på solorepertoar inom konstmusik och hämta inspiration.
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att experimentera med nya spelsätt på ditt instrument. Att komponera med alternativa speltekniker (eng. extended technique).
Att lyssna på samtida konstmusik och hämta inspiration.
Konkret resultat
Ett musikstycke, eller ett ljudlandskap, som utgår från alternativa spelsätt.
Förberedelse
Lyssna på en inspelning av Helmut Lachenmanns verk Guero (1969).
Öva på grafisk notation i förväg om det behövs. Se till exempel övning 48, "Grafisk notation utifrån lek och rörelse".
Instruktioner
• Spela upp för klassen en ljudinspelning av Guero. Avslöja inte vilket instrument som spelar.
• Be eleverna att gissa instrumentet och diskutera med klassen om musiken.
• Spela upp en videoinspelning av Guero – förslagsvis en video som finns på Youtube där Lachenmann själv framför stycket på piano.
• Dela in klassen i grupper. Försök att forma grupper med samma typ av instrument: stråkar, blåsare och så vidare. Be eleverna att undersöka olika speltekniker på sina instrument. Det går även att arbeta enskilt.
• Försök att imitera spelsätt inom gruppen. (Alternativ: Eleverna får i uppgift att prata om alternativa speltekniker med sin lärare i instrumentalundervisning.)
• Skapa symboler för olika spelsätt i grupperna. Rita bilder, eller skriv med text hur olika ljud låter.
ALTERNATIV 1:
• Börja skapa ett gemensamt musikstycke ur ljudmaterialet. Skapa en kronologisk ordning för ljudmaterialet. Hur börjar stycket? Prova på att upprepa ljud som motiv. Hur många upprepningar? Skapa avsnitt med olika sorters ljud och musik. Variera tonhöjd. Tänk på textur i stora drag: tät eller gles?
• Utveckla stycket i detalj. Lägg till dynamik, artikulation, karaktärer, tempo och andra beteckningar.
• Skapa ett grafiskt partitur. Skriv ner musiken med "blandteknik": symboler, bilder, text och noter.
ALTERNATIV 2:
• Skriv en berättelse utgående från spelteknikerna och hur de låter. Alternativt, skriv flera små berättelser som blir satser i ett musikstycke.
• Fundera på känsloläget i sagan. Hur skiljer sig början från slutet? Analysera formen. Var är höjdpunkten?
•Utgå från berättelsen och skapa ett musikstycke.
• Skriv ett grafiskt partitur. Prova på att spela tillsammans. Slipa på notationen och lägg till detaljer.
• Redovisa resultat i helklass.
• Sammanställ alla fragment till ett stort partitur. Framför musikstycket i klassen.
• Det passar bra att se på noterna till Guero, men gör det i så fall först efter övningen.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Högtalare och skärm för att spela upp musik och video.
Notpapper och penna.
Instrument som eleverna tar med hemifrån.
Ytterligare kommentarer om övningen
Övningen övergår från improvisation till komposition, ju mer man bestämmer detaljer.
Ytterligare material
Se även: Nancy Evans och Music Maze.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med