Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


38.

Låt lotten avgöra tonerna

En kompositionsövning som tar avstamp i aleatorisk musik. Det finns ett begränsat antal tonhöjder och lotten avgör vilka man får. Låt eleverna komponera enskilt eller dela in klassen i smågrupper.

Uppgiftens skapare
Marko Alastalo

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att locka ut eleverna utanför sin komfortzon.

Att träna kreativiteten när man har få alternativ.

Att söka lösningar utanför det vanliga och att sätta fokus på musikaliska parametrar som ofta hamnar i skymundan.

Att utgå från nytt tonmaterial, att prova sig fram, att lära känna materialet.

Konkret resultat

Ett musikaliskt avsnitt, eller ett helt stycke, som bygger på lottade toner.

Instruktioner

• Eleven lottar tonhöjder (ton- och oktavnamn), cirka sju till tolv toner. Det går bra att låta eleven tänka ut en lämplig lottningsmetod.

• Eleven skapar musik, ett avsnitt eller ett helt stycke, men ska beakta följande begränsningar:
- Endast tonhöjder från lottningen är tillåtna (gäller även oktavnamn). Det går att växla toner enharmoniskt, till exempel diss och ess.
- Alla tonhöjder från lottningen ska användas minst en gång.

• Det finns inga andra regler, men tonhöjderna som man får till sitt förfogande sätter ramar för åtminstone besättningen och harmoniken; å andra sidan kan det här skapa möjligheter för en viss sorts musikaliskt uttryck. Det lönar sig att gå igenom tillsammans, lärare och elev, vilka begränsningar och möjligheter det finns innan man sätter igång att komponera.

• Om man vill kan man framföra färdiga avsnitt eller hela verk i klassen.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Material för lottningen. Penna och notblad, eller något att anteckna med. Keyboard eller annat instrument, om det behövs. Notskrivningsprogram, om det behövs.

Ytterligare kommentarer om övningen

Vanligen tycker eleverna att den här övningen är inspirerande, men vissa kan vara väldigt osäkra i början och känna sig främmande inför harmoniken som övningen styr dem mot. Det är därför bra att prata om hurdan övningen är och vad syftet med övningen är innan man sätter igång.

Se även övningen med aleatorisk musik för nybörjare: Komponera med tärning, nr 66.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
Komponera med tärning

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER