27.
Liten uppgift: Dripp, dropp – punktmusik
Prova på att skriva spännande, pointillistisk ”punktmusik” och lär dig samtidigt tonomfången för de instrument du ska skriva för.
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att lära sig tonomfången för olika instrument.
Att studera klangen av olika tonregister.
Att träna på instrumentkännedom.
Avancerad nivå: att träna på att läsa partitur.
Konkret resultat
En komposition gjord med tekniken pointillism.
Instruktioner
- Studera tillsammans hur olika tonregister låter på era instrument. Lär er tonomfången på alla instrument i klassen.
- Gör följande kompositionsövning parvis eller enskilt: Använd eget instrument. Dela in tonomfånget som du kan spela i "register" vars klangfärg låter olika, till exempel "låga toner", "i mitten" och "höga toner". Välj ut en till två toner i varje register. Då du väljer toner kan du förslagsvis utgå från en skala eller ett intervall som du gillar. Slutligen ska du ha ett litet urval av toner som ligger långt ifrån varandra.
- Komponera små motiv som använder dessa toner. Det behöver inte vara komplicerat, prova exempelvis på att bara upprepa en ton med en viss rytm. Skriv gärna många olika motiv. Det blir inte så melodiskt, men det är inte heller poängen.
- Sätt fokus på notvärden och gör rytmen intressant. Lägg till dynamik, artikulation och olika spelsätt. Det går bra att notera grafiskt med punkter och streck istället för traditionell notskrift.
- Kom ihåg att lyssna! Spela allt du skriver så att du vet hur det låter.
- Välj ut ett motiv som stycket börjar med. Fundera på fortsättningen: Vill du upprepa motivet, kanske på en annan tonhöjd? Vill du variera och utveckla motivet? Vill du skriva en fallande eller stigande sekvens av motivet? Transponera fritt och använd toner som inte tillhör det ursprungliga urvalet.
- Samla klassen och framför de små fragment som ni komponerat. Framför en grupp i taget, eller klistra ihop en sammanställd komposition. Prova på att skapa ett kollage där motiv från olika grupper spelas på samma gång!
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Ytterligare kommentarer om övningen
Variera övningen genom att komponera "aleatoriskt" (se även "Komponera med tärning", övning 66). Skriv ner ett urval av toner på små lappar. Dra slumpmässigt tre till åtta lappar. Kasta tärning för att bestämma hur många gånger tonerna spelas.
Ytterligare material
Att lyssna på: t.ex. Anton Weberns Symfoni op. 21. Man kan även studera partituret.
Se även uppgift nr 20.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med