Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


27.

Liten uppgift: Dripp, dropp – punktmusik

Prova på att skriva spännande, pointillistisk ”punktmusik” och lär dig samtidigt tonomfången för de instrument du ska skriva för.

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att lära sig tonomfången för olika instrument.
Att studera klangen av olika tonregister.
Att träna på instrumentkännedom.

Avancerad nivå: att träna på att läsa partitur.

Konkret resultat

En komposition gjord med tekniken pointillism.

Instruktioner

- Studera tillsammans hur olika tonregister låter på era instrument. Lär er tonomfången på alla instrument i klassen.

- Gör följande kompositionsövning parvis eller enskilt: Använd eget instrument. Dela in tonomfånget som du kan spela i "register" vars klangfärg låter olika, till exempel "låga toner", "i mitten" och "höga toner". Välj ut en till två toner i varje register. Då du väljer toner kan du förslagsvis utgå från en skala eller ett intervall som du gillar. Slutligen ska du ha ett litet urval av toner som ligger långt ifrån varandra.

- Komponera små motiv som använder dessa toner. Det behöver inte vara komplicerat, prova exempelvis på att bara upprepa en ton med en viss rytm. Skriv gärna många olika motiv. Det blir inte så melodiskt, men det är inte heller poängen.

- Sätt fokus på notvärden och gör rytmen intressant. Lägg till dynamik, artikulation och olika spelsätt. Det går bra att notera grafiskt med punkter och streck istället för traditionell notskrift.

- Kom ihåg att lyssna! Spela allt du skriver så att du vet hur det låter.

- Välj ut ett motiv som stycket börjar med. Fundera på fortsättningen: Vill du upprepa motivet, kanske på en annan tonhöjd? Vill du variera och utveckla motivet? Vill du skriva en fallande eller stigande sekvens av motivet? Transponera fritt och använd toner som inte tillhör det ursprungliga urvalet.

- Samla klassen och framför de små fragment som ni komponerat. Framför en grupp i taget, eller klistra ihop en sammanställd komposition. Prova på att skapa ett kollage där motiv från olika grupper spelas på samma gång!

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Ytterligare kommentarer om övningen

Variera övningen genom att komponera "aleatoriskt" (se även "Komponera med tärning", övning 66). Skriv ner ett urval av toner på små lappar. Dra slumpmässigt tre till åtta lappar. Kasta tärning för att bestämma hur många gånger tonerna spelas.

Ytterligare material

Att lyssna på: t.ex. Anton Weberns Symfoni op. 21. Man kan även studera partituret.

Se även uppgift nr 20.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1 är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen ”Suomen säveltaiteen tukisäätiö” och föreningen Finlands Tonsättare.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera eller erbjuda dina egna arbetsuppgifter till nätsidan: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER