Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


27.

Pieni tehtävä: Pisaroita ja pistemusiikkia

Jännittävä, pisaramainen pistemusiikkisävellysharjoitus, jonka kautta sekä oman soittimen että muiden ryhmästä löytyvien soitinten äänialat tulevat tutuiksi.

Tehtävän laatija
Minna Leinonen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Syvennetään oktaavialojen tuntemusta, soitintuntemusta ja edistyneimmillä partituurinlukua

Konkreettinen tuotos

Pistemäinen sävellys

Työskentelyn eteneminen

- Tarkastellaan oman tai vaihtoehtoisesti jonkun toisen soittimen rekistereitä. Tutustutaan ryhmästä löytyvien soitinten äänialoihin.

- Pari- tai yksilötyötä: Valitaan 1-2 säveltä jokaisesta soittimen rekisteristä, jotka oppilaan on mahdollista soittaa. Nämä sävelet voivat haluttaessa muodostaa jonkun olemassa olevan tai itse keksityn asteikon, tai olla toisiinsa nähden kiinnostavassa intervallisuhteessa (esim. säveliä kvartin ja terssin välein).

- Sävelletään useita erilaisia aiheita näillä sävelillä. Saman sävelen voi myös toistaa useita kertoja peräkkäin (repetitio).

- Kiinnitetään huomiota aika-arvoihin ja muokataan rytmi kiinnostavaksi. Lisätään dynamiikkoja, artikulaatioita ja erilaisia soittotapoja. Aiheista voi myös luoda graafisen partituurin, jossa on eri rekistereissä pisteitä ja viivoja.

- Jatkuvasti pidetään kuulokuva yllä ja soitetaan pisara-aiheita.

- Päätetään, millä aiheella sävellys alkaa ja miten aihetta halutaan käyttää. Halutaanko aihe toistaa ja miltä korkeudelta? Halutaanko aihetta varioida tai kehitellä? Tehdäänkö siitä sekvenssi, jolloin voidaan laajentaa käytettäviä säveltasoja?

- Näin syntyneet pienet katkelmat voidaan esittää erikseen, tai voidaan suunnitella aiheista ryhmälle yhteinen kokonaisuus, jolloin lopuksi esitetään sävellys. Jotkin pisara-aiheet voivat soida hyvin myös yhtäaikaa tai limittäin!

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Tämä harjoitus toimii myös aleatorisena noppasävellyksenä (ks. 66. Pieni tehtävä: Noppasävellys), jolloin valitut sävelet kirjoitetaan sävellapuille, valitaan sävellapuista 3-8 sattumanvaraista säveltä yksin tai pareittain ja arvotaan käytettävien äänten lukumäärä noppaa heittämällä.

Lisämateriaali

Kuunneltavaa: esimerkiksi Anton Webernin Sinfonia op. 21. Voidaan myös tutkia partituuria.

 

Ks. myös tehtävä 20.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT