27.
Pieni tehtävä: Pisaroita ja pistemusiikkia
Jännittävä, pisaramainen pistemusiikkisävellysharjoitus, jonka kautta sekä oman soittimen että muiden ryhmästä löytyvien soitinten äänialat tulevat tutuiksi.
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Syvennetään oktaavialojen tuntemusta, soitintuntemusta ja edistyneimmillä partituurinlukua
Konkreettinen tuotos
Pistemäinen sävellys
Työskentelyn eteneminen
- Tarkastellaan oman tai vaihtoehtoisesti jonkun toisen soittimen rekistereitä. Tutustutaan ryhmästä löytyvien soitinten äänialoihin.
- Pari- tai yksilötyötä: Valitaan 1-2 säveltä jokaisesta soittimen rekisteristä, jotka oppilaan on mahdollista soittaa. Nämä sävelet voivat haluttaessa muodostaa jonkun olemassa olevan tai itse keksityn asteikon, tai olla toisiinsa nähden kiinnostavassa intervallisuhteessa (esim. säveliä kvartin ja terssin välein).
- Sävelletään useita erilaisia aiheita näillä sävelillä. Saman sävelen voi myös toistaa useita kertoja peräkkäin (repetitio).
- Kiinnitetään huomiota aika-arvoihin ja muokataan rytmi kiinnostavaksi. Lisätään dynamiikkoja, artikulaatioita ja erilaisia soittotapoja. Aiheista voi myös luoda graafisen partituurin, jossa on eri rekistereissä pisteitä ja viivoja.
- Jatkuvasti pidetään kuulokuva yllä ja soitetaan pisara-aiheita.
- Päätetään, millä aiheella sävellys alkaa ja miten aihetta halutaan käyttää. Halutaanko aihe toistaa ja miltä korkeudelta? Halutaanko aihetta varioida tai kehitellä? Tehdäänkö siitä sekvenssi, jolloin voidaan laajentaa käytettäviä säveltasoja?
- Näin syntyneet pienet katkelmat voidaan esittää erikseen, tai voidaan suunnitella aiheista ryhmälle yhteinen kokonaisuus, jolloin lopuksi esitetään sävellys. Jotkin pisara-aiheet voivat soida hyvin myös yhtäaikaa tai limittäin!
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tämä harjoitus toimii myös aleatorisena noppasävellyksenä (ks. 66. Pieni tehtävä: Noppasävellys), jolloin valitut sävelet kirjoitetaan sävellapuille, valitaan sävellapuista 3-8 sattumanvaraista säveltä yksin tai pareittain ja arvotaan käytettävien äänten lukumäärä noppaa heittämällä.
Lisämateriaali
Kuunneltavaa: esimerkiksi Anton Webernin Sinfonia op. 21. Voidaan myös tutkia partituuria.
Ks. myös tehtävä 20.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä