Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


13.

Liten uppgift eller stor uppgift: Improvisera med instrument i vatten

Prova på hur instrument låter i vatten. Lyssna på klangfärger och kombinera olika ljud till ett musikstycke. Spela stycket. Skriv ner stycket med noter eller rita det grafiskt.

Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att lyssna på klangen av instrument som spelas i vatten.

Att planera ett stycke utgående från klangfärg (timbre) och att spela stycket.

Att skriva ner idéer med traditionella noter eller med grafisk notation.

Konkret resultat

Improvisation med instrument i vatten. Om man vill kan man komponera ett vattenmusikstycke utgående från improvisationen.

Förberedelse

Uppgiften går bäst att utföra i ett duschutrymme eller utomhus. Förbered med att fylla hinkar och kärl med vatten. I klassrum, skydda golv med presenningar.

Instruktioner

• Hitta på så många olika spelsätt som möjligt för att spela i vatten. Exempel:
– Då man slår en triangel eller en gong ovanför vatten och sedan lägger den i vatten uppstår ett glissando. Det går att göra ett tremolo på en triangel eller en gong som är i vatten. Det går att kombinera ett tremolo och ett glissando.
– "Flatterzunge" (r-ljud på blåsinstrument) låter lustigt i vatten.
– Många olika plaskande, skvalpande och kluckande ljud är möjliga.

• Sammanställ ett musikstycke av vattenljuden. Förslag: Presentera först ett ljud i taget. Kombinera senare olika ljud, eller spela i kanon.

• Ett exempel på hur stycket kan byggas upp:
Ge bokstäver åt de olika spelsätten:
A glissando på en triangel (glissandots riktning är inte bestämd, riktningen kan bestämmas tillsammans)
B glissando på en gong (glissandots riktning är inte bestämd, riktningen kan bestämmas tillsammans)
C flatterzunge på en trumpet i vatten
D flatterzunge på en blockflöjt i vatten

Lägg ut en plan med hjälp av bokstäverna. Se punkten Tillägsmaterial.

• Spela musikstycket.

• Skriv ett partitur för stycket. Använd grafisk notation eller traditionella noter.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Hinkar och kärl. Vid behov presenningar på golvet.

Instrument som inte tar skada av vatten. Till exempel: trianglar i olika storlek, gonggongar, blockflöjter, trumpeter.

Ytterligare material

Modell på bokstavsplan för ett stycke:

Instrument_i_vatten

 

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER