Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


12.

Liten uppgift: Improviserade ljudlandskap

Improvisera ljudlandskap i grupp – med rösten eller med instrument. Övningen passar bra som en simpel uppvärmning, men ljudlandskapet kan också användas som utgångspunkt för reflexion, analys, ljudredigering eller grafisk notation.

Uppgiftens skapare
Marko Alastalo

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att använda sin fantasi. Att våga prova på ett ledigt musicerande inom en övning där det är lätt delta.

Att lyssna och ta emot impulser.

Att öva sig på att reagera spontant.

Att observera musikaliska fenomen inom ljudlandskapet.

Att förstå sambandet mellan det egna bidraget och den kollektiva helheten.

Att kunna förklara med egna ord sin upplevelse av den kreativa processen.

Möjliga extra uppdrag: att träna analys, grafisk notation eller ljudredigering.

Konkret resultat

En serie olika ljudlandskap. Reflexion om upplevelsen.
Längre variant: dessutom en inspelning av landskapen och en grafiskt noterad bild eller ett ljudkollage redigerat på dator.

Förberedelse

• Välj ett antal motiv för ljudlanskapen (antingen väljer läraren dessa, eller så bestämmer gruppen tillsammans). Ett bra motiv beskriver ofta en omgivning eller en situation. Till exempel: hav, storstad, åska, kyrka, djungel, spökhus eller cirkus.

• En förberedande uppgift kan vara att ta med hemifrån föremål som kan användas som instrument.

• Ge råd och instruktioner innan improvisationen börjar. Betona vikten av att lyssna och reagera på vad de andra spelar. Man behöver inte spela hela tiden. Det kan vara bra att stanna en stund, lyssna och sedan reagera på vad någon annan spelar – man kan härma ljudet, vidareutveckla eller ackompanjera det, eller hitta på en kontrast. Alla tillsammans ser upp för att helheten inte blir alltför bullrig eller kakofonisk.

• För eventuella extra uppdrag – till exempel ljudredigering eller grafisk notation – är det viktigt att iordningställa den tekniska utrustningen som behövs.

Instruktioner

• Eleverna får välja ett eller flera instrument (eller föremål) som de spelar i ljudlandskapet. Det är också möjligt att endast använda rösten.

• Gruppen ställer sig så att alla kan höra varandras röster och instrument. Uppställning i ring fungerar bra. Det kan vara roligt att bestämma att landskapet improviseras med stängda ögon (förutsatt att alla kan spela sina instrument så).

• Läraren säger vad motivet för ljudlandskapet är. Gruppen börjar improvisera ljud som passar in i landskapet. Lärararen bedömer en lämplig längd för ljudlandskapet och ger ett nytt motiv vid lämpligt tillfälle. Alternativt avslutar gruppen improvisationen tillsammans och läraren ger därefter ett nytt motiv. Gruppen fortsätter improvisera nya landskap så länge som det känns bra.

• Efteråt funderar gruppen tillsammans hur det gick. Vad hände inom ljudlandskapen? Hur kändes det att improvisera? Hur var det att reagera på vad de andra spelade? Vad var lätt, vad var svårt?

• Längre variant: Spela in ljudlandskapen medan gruppen improviserar.

• Längre variant (olika möjligheter): Analysera ljudlandskapen i detalj med hjälp av inspelningen. Redigera på dator ett kollage med ljud från inspelningen. Lyssna på inspelningen och rita en grafisk notation av ett ljudlandskap. Använd den grafiska notationen till ett nytt uppförande av ljudlandskapet.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Olika instrument (eller föremål som instrument). Alternativt kan man improvisera med rösten.

För längre varianter: Ljudtekniska verktyg för inspelning. Dator med ljudredigeringsprogram för kollage. Papper och penna för grafisk notation.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
improviserad ljudperformance

Info

Opus 1 är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen ”Suomen säveltaiteen tukisäätiö” och föreningen Finlands Tonsättare.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera eller erbjuda dina egna arbetsuppgifter till nätsidan: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER