12.
Liten uppgift: Improviserade ljudlandskap
Improvisera ljudlandskap i grupp – med rösten eller med instrument. Övningen passar bra som en simpel uppvärmning, men ljudlandskapet kan också användas som utgångspunkt för reflexion, analys, ljudredigering eller grafisk notation.
Uppgiftens skapare
Marko Alastalo
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att använda sin fantasi. Att våga prova på ett ledigt musicerande inom en övning där det är lätt delta.
Att lyssna och ta emot impulser.
Att öva sig på att reagera spontant.
Att observera musikaliska fenomen inom ljudlandskapet.
Att förstå sambandet mellan det egna bidraget och den kollektiva helheten.
Att kunna förklara med egna ord sin upplevelse av den kreativa processen.
Möjliga extra uppdrag: att träna analys, grafisk notation eller ljudredigering.
Konkret resultat
En serie olika ljudlandskap. Reflexion om upplevelsen.
Längre variant: dessutom en inspelning av landskapen och en grafiskt noterad bild eller ett ljudkollage redigerat på dator.
Förberedelse
• Välj ett antal motiv för ljudlanskapen (antingen väljer läraren dessa, eller så bestämmer gruppen tillsammans). Ett bra motiv beskriver ofta en omgivning eller en situation. Till exempel: hav, storstad, åska, kyrka, djungel, spökhus eller cirkus.
• En förberedande uppgift kan vara att ta med hemifrån föremål som kan användas som instrument.
• Ge råd och instruktioner innan improvisationen börjar. Betona vikten av att lyssna och reagera på vad de andra spelar. Man behöver inte spela hela tiden. Det kan vara bra att stanna en stund, lyssna och sedan reagera på vad någon annan spelar – man kan härma ljudet, vidareutveckla eller ackompanjera det, eller hitta på en kontrast. Alla tillsammans ser upp för att helheten inte blir alltför bullrig eller kakofonisk.
• För eventuella extra uppdrag – till exempel ljudredigering eller grafisk notation – är det viktigt att iordningställa den tekniska utrustningen som behövs.
Instruktioner
• Eleverna får välja ett eller flera instrument (eller föremål) som de spelar i ljudlandskapet. Det är också möjligt att endast använda rösten.
• Gruppen ställer sig så att alla kan höra varandras röster och instrument. Uppställning i ring fungerar bra. Det kan vara roligt att bestämma att landskapet improviseras med stängda ögon (förutsatt att alla kan spela sina instrument så).
• Läraren säger vad motivet för ljudlandskapet är. Gruppen börjar improvisera ljud som passar in i landskapet. Lärararen bedömer en lämplig längd för ljudlandskapet och ger ett nytt motiv vid lämpligt tillfälle. Alternativt avslutar gruppen improvisationen tillsammans och läraren ger därefter ett nytt motiv. Gruppen fortsätter improvisera nya landskap så länge som det känns bra.
• Efteråt funderar gruppen tillsammans hur det gick. Vad hände inom ljudlandskapen? Hur kändes det att improvisera? Hur var det att reagera på vad de andra spelade? Vad var lätt, vad var svårt?
• Längre variant: Spela in ljudlandskapen medan gruppen improviserar.
• Längre variant (olika möjligheter): Analysera ljudlandskapen i detalj med hjälp av inspelningen. Redigera på dator ett kollage med ljud från inspelningen. Lyssna på inspelningen och rita en grafisk notation av ett ljudlandskap. Använd den grafiska notationen till ett nytt uppförande av ljudlandskapet.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Olika instrument (eller föremål som instrument). Alternativt kan man improvisera med rösten.
För längre varianter: Ljudtekniska verktyg för inspelning. Dator med ljudredigeringsprogram för kollage. Papper och penna för grafisk notation.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med