12.
Pieni tehtävä: improvisoituja äänimaisemia
Improvisoidaan ryhmässä erilaisia äänimaisemia oman äänen ja/tai erilaisten instrumenttien avulla. Sopii lyhyeksi virittäytymisharjoiteeksi mutta antaa mahdollisuuden myös jatkokäsittelyyn itsereflektion, analyysin, äänieditoinnin tai graafisen notaation keinoin.
Tehtävän laatija
Marko Alastalo
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Mielikuvituksen ruokkiminen ja musiikilliseen ilmaisuun rohkaiseminen matalan kynnyksen osallistumisen kautta.
Kuuntelemisen sekä musiikillisten impulssien vastaanottamisen ja reaktiivisen tuottamisen harjoitteleminen.
Äänimaisemien sisältämien musiikillisten ilmiöiden hahmottaminen.
Musiikillisen kokonaisuuden ja oman musisoinnin välisen suhteen ymmärtäminen.
Musiikillisen kokemuksen ja luovan prosessin sanallistaminen.
Analyysin, graafisen notaation tai äänieditoinnin harjoittelu.
Konkreettinen tuotos
Sarja erilaisia soivia äänimaisemia. Oman kokemuksen reflektointi. Haluttaessa myös äänite äänimaisemista sekä sen analyysi, jonka pohjalta voidaan lisäksi luoda graafinen notaatio tai editoitu äänikollaasi.
Valmistautuminen
• Opettaja valitsee itse tai yhteistyössä oppilaiden kanssa etukäteen aiheet, joiden pohjalta äänimaisemat luodaan. Äänimaiseman aiheeksi sopii mikä tahansa inspiroiva ympäristö tai olosuhde; hyviksi on havaittu esimerkiksi meri, suurkaupunki, metsä, ukkosmyrsky, kirkko, viidakko, kummitustalo tai sirkus.
• Oppilaille voi myös antaa tehtäväksi tuoda kotoa erilaisia instrumenteiksi soveltuvia esineitä tai materiaaleja.
• Oppilaille kannattaa painottaa etukäteen kuuntelemisen ja toisten tuottamiin ääniin reagoimisen merkitystä: kenenkään ei tarvitse tuottaa ääntä koko ajan, vaan voi myös pysähtyä kuuntelemaan ja tarttua muiden ideoihin esimerkiksi imitoimalla, kehittelemällä, säestämällä tai kontrastoimalla. On syytä kuunnella kokonaisuutta ja pitää huolta, että äänimaisema ei muutu tukkoiseksi tai kakofoniseksi.
• Jos tehtävää aiotaan työstää eteenpäin analyysin, äänieditoinnin tai graafisen notaation keinoin, järjestetään äänityslaitteisto etukäteen käyttövalmiiksi.
Työskentelyn eteneminen
• Halutessaan kukin oppilas voi valita yhden tai useamman instrumentin tai ääntä tuottavan esineen, jota käyttää improvisaation aikana, mutta oman äänen käyttökin riittää hyvin.
• Oppilaat asettuvat tilaan siten, että kuulevat hyvin toistensa tuottamia ääniä ja niiden muodostamaa musiikillista kokonaisuutta (esimerkiksi piirimuodostelma toimii hyvin). Oppilaita voi kehottaa myös sulkemaan silmänsä, ellei instrumentin soittaminen vaadi katsomista.
• Opettaja antaa aiheen äänimaisemalle, jota oppilaat rupeavat tuottamaan äänillään tai instrumenteillaan. Kun äänimaisemaa on tuotettu riittävän kauan aikaa (opettaja arvioi, mikä on riittävän kauan) tai kun äänimaisema päättyy luonnostaan oppilaiden yhteisellä päätöksellä, opettaja antaa uuden aiheen. Näin jatketaan niin kauan kuin tuntuu hyvältä.
• Improvisaatiosession jälkeen oppilaat reflektoivat kokemustaan. Miltä kuulosti? Millaisia havaintoja tehtiin soivan kudoksen tapahtumista? Miltä tuntui tuottaa ääntä ja ottaa impulsseja vastaan muilta? Mikä oli helppoa tai vaikeaa?
• Jos tehtävää halutaan kehittää eteenpäin, improvisaatiosessio voidaan tarvittaessa äänittää.
• Äänitteen avulla voidaan äänimaisemia analysoida tarkemmin, tai sen pohjalta voidaan toteuttaa editoitu äänikollaasi tai graafinen notaatio, jota voidaan hyödyntää äänimaiseman uudelleen esitettävän version toteuttamiseksi.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Vaihtoehtoisesti oma ääni ja/tai soittimet (tai instrumenteiksi soveltuvat esineet).
Jos tehtävää halutaan viedä eteenpäin analyysin, äänieditoinnin tai graafisen notaation suuntaan, tarvitaan lisäksi äänitysvälineet, editointilaitteisto ja muistiinpanovälineet.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä