Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


12.

Pieni tehtävä: improvisoituja äänimaisemia

Improvisoidaan ryhmässä erilaisia äänimaisemia oman äänen ja/tai erilaisten instrumenttien avulla. Sopii lyhyeksi virittäytymisharjoiteeksi mutta antaa mahdollisuuden myös jatkokäsittelyyn itsereflektion, analyysin, äänieditoinnin tai graafisen notaation keinoin.

Tehtävän laatija
Marko Alastalo

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Mielikuvituksen ruokkiminen ja musiikilliseen ilmaisuun rohkaiseminen matalan kynnyksen osallistumisen kautta.

Kuuntelemisen sekä musiikillisten impulssien vastaanottamisen ja reaktiivisen tuottamisen harjoitteleminen.

Äänimaisemien sisältämien musiikillisten ilmiöiden hahmottaminen.

Musiikillisen kokonaisuuden ja oman musisoinnin välisen suhteen ymmärtäminen.

Musiikillisen kokemuksen ja luovan prosessin sanallistaminen.

Analyysin, graafisen notaation tai äänieditoinnin harjoittelu.

Konkreettinen tuotos

Sarja erilaisia soivia äänimaisemia. Oman kokemuksen reflektointi. Haluttaessa myös äänite äänimaisemista sekä sen analyysi, jonka pohjalta voidaan lisäksi luoda graafinen notaatio tai editoitu äänikollaasi.

Valmistautuminen

• Opettaja valitsee itse tai yhteistyössä oppilaiden kanssa etukäteen aiheet, joiden pohjalta äänimaisemat luodaan. Äänimaiseman aiheeksi sopii mikä tahansa inspiroiva ympäristö tai olosuhde; hyviksi on havaittu esimerkiksi meri, suurkaupunki, metsä, ukkosmyrsky, kirkko, viidakko, kummitustalo tai sirkus.

• Oppilaille voi myös antaa tehtäväksi tuoda kotoa erilaisia instrumenteiksi soveltuvia esineitä tai materiaaleja.

• Oppilaille kannattaa painottaa etukäteen kuuntelemisen ja toisten tuottamiin ääniin reagoimisen merkitystä: kenenkään ei tarvitse tuottaa ääntä koko ajan, vaan voi myös pysähtyä kuuntelemaan ja tarttua muiden ideoihin esimerkiksi imitoimalla, kehittelemällä, säestämällä tai kontrastoimalla. On syytä kuunnella kokonaisuutta ja pitää huolta, että äänimaisema ei muutu tukkoiseksi tai kakofoniseksi.

• Jos tehtävää aiotaan työstää eteenpäin analyysin, äänieditoinnin tai graafisen notaation keinoin, järjestetään äänityslaitteisto etukäteen käyttövalmiiksi.

Työskentelyn eteneminen

• Halutessaan kukin oppilas voi valita yhden tai useamman instrumentin tai ääntä tuottavan esineen, jota käyttää improvisaation aikana, mutta oman äänen käyttökin riittää hyvin.

• Oppilaat asettuvat tilaan siten, että kuulevat hyvin toistensa tuottamia ääniä ja niiden muodostamaa musiikillista kokonaisuutta (esimerkiksi piirimuodostelma toimii hyvin). Oppilaita voi kehottaa myös sulkemaan silmänsä, ellei instrumentin soittaminen vaadi katsomista.

• Opettaja antaa aiheen äänimaisemalle, jota oppilaat rupeavat tuottamaan äänillään tai instrumenteillaan. Kun äänimaisemaa on tuotettu riittävän kauan aikaa (opettaja arvioi, mikä on riittävän kauan) tai kun äänimaisema päättyy luonnostaan oppilaiden yhteisellä päätöksellä, opettaja antaa uuden aiheen. Näin jatketaan niin kauan kuin tuntuu hyvältä.

• Improvisaatiosession jälkeen oppilaat reflektoivat kokemustaan. Miltä kuulosti? Millaisia havaintoja tehtiin soivan kudoksen tapahtumista? Miltä tuntui tuottaa ääntä ja ottaa impulsseja vastaan muilta? Mikä oli helppoa tai vaikeaa?

• Jos tehtävää halutaan kehittää eteenpäin, improvisaatiosessio voidaan tarvittaessa äänittää.

• Äänitteen avulla voidaan äänimaisemia analysoida tarkemmin, tai sen pohjalta voidaan toteuttaa editoitu äänikollaasi tai graafinen notaatio, jota voidaan hyödyntää äänimaiseman uudelleen esitettävän version toteuttamiseksi.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Vaihtoehtoisesti oma ääni ja/tai soittimet (tai instrumenteiksi soveltuvat esineet).

Jos tehtävää halutaan viedä eteenpäin analyysin, äänieditoinnin tai graafisen notaation suuntaan, tarvitaan lisäksi äänitysvälineet, editointilaitteisto ja muistiinpanovälineet.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
Pieni tehtävä: Improvisoitu minimalistinen ääniperformanssi

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Aineistopankkia ylläpitää Suomen Säveltäjät ry. Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä. Hanketta on tukenut Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö sekä ruotsinkielisten käännösten osalta Föreningen Svenska Tonsättare. Sivuston toteuttamisessa on käytetty Kopiosto ry:n keräämiä kopiointikorvauksia.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT