1.
Liten uppgift: Ordna takterna och variera
En enkel övning där det finns färdigt material att utgå från. Övningen passar bra som en introduktion till att komponera.
Uppgiftens skapare
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att öva musikalisk kreativitet i liten skala.
Konkret resultat
Små melodier som kan vidareutvecklas genom att lägga till stämmor eller ackord.
Instruktioner
• Läraren ger färdiga takter till eleverna, förslagsvis tio takter.
• Spela eller sjung igenom takterna. Analysera och diskutera (enligt elevernas kunskaper): intervall, tonart, rytm och känsloläge.
• Enskilt eller parvis: Låt eleverna välja de takter som de tycker är de mest intressanta, tre till åtta takter, och ordna takterna i valfri ordning. Om eleverna vill kan de göra ändringar i tonerna eller rytmen. Det går även bra att repetera takter eller motiv.
• Framför alla versioner i helklass, lyssna och diskutera.
• I det andra skedet av övningen ska eleverna skriva en andra stämma eller lägga till ackord. Bestäm vilka instrument som spelar melodin, andra stämman och ackorden.
• Nästa lektion kan eleverna exempelvis transponera melodin i olika register och skapa en fortsättning på melodin självständigt.
• Framför alla versioner i helklass, lyssna och diskutera.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Välj att arbeta med rösten, eget instrument, klassinstrument eller keyboardar.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med