1.
Pieni tehtävä: Järjestä tahdit ja varioi
Tämä helppo tehtävä, jossa suoritetaan valintoja annetun materiaalin pohjalta, sopii hyvin johdannoksi säveltämisen maailmaan.
Tehtävän laatija
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Pienimuotoiseen musiikilliseen keksintään valmentautuminen
Konkreettinen tuotos
Pieniä melodisia katkelmia, joita voidaan halutessa soinnuttaa ja tehdä niihin toinen ääni
Työskentelyn eteneminen
• Opettaja antaa oppilailleen esimerkiksi 10 valmista tahtia.
• Lauletaan (tai soitetaan) näitä tahteja. Tehdään havaintoja melodioista, intervalleista (jos opittu), sävellajeista, rytmiikasta ja tunnelmista.
• Oppilaat valitsevat yksin tai parityönä omasta mielestään kiinnostavimmat tahdit (esim. 3-8 tahtia) ja järjestävät tahdit haluamallaan tavalla. Halutessaan he voivat muokata melodiaa ja rytmejä sekä toistaa tahteja tai musiikillisia aiheita.
• Esitetään ja kuunnellaan eri versiot sekä tehdään niistä havaintoja.
• Toisessa vaiheessa sävelletään toinen ääni tahteihin ja/tai soinnutetaan ne. Päätetään, mille soittimille melodia ja toinen ääni tehdään.
• Myöhemmillä tunneilla voidaan transponoida melodioita eri korkeuksille ja jatkaa melodiaa eteenpäin itse säveltämällä.
• Esitetään ja kuunnellaan eri versiot sekä tehdään niistä havaintoja.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Vaihtoehtoisesti joko oma ääni, oma soitin, koskettimisto tai luokkasoittimia.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä