2.
Liten uppgift: Små rytmer utifrån notvärden
Så blir lektionen i musikteori mer kreativ! Lär ut notvärden som ingår i kursen. Därefter får eleverna skapa rytmiska motiv eller fraser utifrån vad de lärt sig.
Uppgiftens skapare
Tapio Lappalainen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Eleven provar på att ordna notvärden enligt egen smak och att kläcka rytmiska idéer. Eleven använder sin kreativitet.
Konkret resultat
Korta rytmiska motiv eller fraser.
Instruktioner
• Lär ut notvärden som ingår i kursen.
• Be eleverna placera notvärden efter varandra och skapa på så sätt ett rytmiskt motiv eller en fras. Börja med att bara spela rytmen (utan noter) på rytminstrument, på keyboard eller med instrument som eleverna tagit med hemifrån. Alternativt: arbeta elektroniskt på dator eller pekplatta.
• Skriv rytmen med noter.
• Räkna taktslag och känn igen notvärden.
• Tips! Fortsätt med solmisering och hitta på en melodi till rytmen.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Det är viktigt att eleverna får höra och spela rytmen under arbetets gång – använd därför rytminstrument som finns i klassen, elevernas instrument, pekplattor eller datorer.
Ytterligare kommentarer om övningen
Övningen är ett exempel på ett elevaktivt arbetssätt inom musiklära och gehör. Läraren lär ut något nytt till eleverna inom ett delområde av musikteori och ger sedan en uppgift där eleverna ska omsätta kunskaperna till kreativt skapande.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med