2.
Pieni tehtävä: Lyhyt rytminen motiivi tai fraasi aika-arvoista
Tässä harjoitteessa oppilaalle opetetaan tietyt opintojaksoon sisältyvät aika-arvot, minkä jälkeen oppilaan tehtävänä on keksiä lyhyt rytminen motiivi tai fraasi juuri opetettuja aika-arvoja käyttäen.
Tehtävän laatija
Tapio Lappalainen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Oppilas alkaa itse kokeilla aika-arvojen järjestämistä erilaisiksi rytmisiksi motiiveiksi tai fraaseiksi mieleiseen järjestykseen käyttäen samalla omaa luovuuttaan.
Konkreettinen tuotos
Lyhyt rytminen motiivi tai fraasi
Työskentelyn eteneminen
• Opetellaan opintojaksoon sisältyvät aika-arvot.
• Pyydetään oppilaita liittämään aika-arvoja peräkkäin (korvakuulolta) siten, että niistä muodostuu lyhyt rytminen motiivi tai fraasi käyttäen lyömäsoittimia, koskettimistoja, oppilaiden omia soittimia, tablettejä tai tietokoneita työkaluina.
• Rytmien kirjoitetaan nuottipaperille.
• Tunnistetaan aika-arvot ja kirjoitetaan ne nuottiin.
• Nuotinnettu rytminen motiivi tai fraasi voidaan halutessa myös solmisoida.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Lyömäsoittimet, oppilaiden omat soittimet, tabletit tai tietokoneet mahdollistavat sen, että oppilas pystyy tekemään harjoituksen kuulonvaraisesti.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tämä on yksi esimerkki imiöoppimisesta musiikin hahmotustaitojen opiskelussa. Tehdään hahmotustaitojen eri osa-alueista harjoitteita, joissa välittömästi sen jälkeen, kun tietty teoria-asia on opetettu, tuodaan opiskeluun mukaan luova aspekti siten, että ohjataan oppilaita keksimään oma toteutus aiheesta.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä