47.
Mindmapping och komposition
En rolig kompositionsövning i grupp som utgår från mindmapping.
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att komponera utifrån brainstorming och associationer.
Att lära sig nytt inom en praktisk övning: skriv noter, spela på gehör, gör formanalys, improvisera och imitera.
Extra: att lära sig begreppet "sekvens".
Konkret resultat
En komposition i många satser som innehåller olika stämningar.
Förberedelse
Om det känns nervöst att genast sätta igång: Inled med en par- eller gruppövning som uppvärmning, exempelvis steg ett i övning 48, "Grafisk notation utifrån lek och rörelse", eller övning 21, "Ljudlandskap utifrån en saga". Uppvärmningen livar upp stämningen och då är det lättare att komma igång med skapandet.
Instruktioner
• Klassen väljer ett tema, gärna något som kan indelas i delområden. Exempelvis: årstider, fantasifigurer, de fyra elementen (jord, luft, eld och vatten) med mera.
• Gör tillsammans en tankekarta (mindmap) över temat. Skriv temat i mitten. Vilka associationer väcker det? Lägg till nyckelord runt omkring. Välj ut några ord som ni tycker kunde fungera som satser i ett musikverk.
• Dela in er i smågrupper, tre till fem elever per grupp. Varje grupp komponerar utifrån ett delområde på tankekartan, det vill säga grupperna komponerar var sin sats i musikverket.
• I smågrupper: Börja igen med brainstorming. Gör en ny tankekarta och placera nyckelordet för er sats i mitten. Ta fram instrument och omvandla ord till musikaliska idéer. Imitera och spela på gehör varandras idéer. Improvisera klangfärger, melodier, rytmer eller ackord utifrån temat.
• I smågrupper: Anteckna musikaliska idéer med "blandteknik". Rita bilder, skriv text eller skriv noter.
• I smågrupper: Fundera på satsens form. Öva på att spela musiken tillsammans. Slipa på detaljer.
• Samla klassen när grupperna är klara. Varje grupp framför sitt musikstycke i tur och ordning. Lyssna på musiken och diskutera efteråt.
• Extra: När ni lyssnat på smågruppernas musik, plocka ut musikaliska idéer som kan spelas med större grupp. Skapa partier där hela klassen spelar (tutti). Imitera och utveckla motiv. En möjlighet är att upprepa fraser på högre eller lägre tonhöjd. Tips! Bekanta er samtidigt med musiktermen "sekvens".
• Extra 2: Utgå från motiven och bygg ut större helheter där hela klassen spelar eller sjunger (tutti).
• Foga samman allt ni skrivit till ett partitur. Stycket är indelat i flera satser. Stycket innehåller avsnitt för både mindre och större grupper. Avslutningsvis lägg till dynamik, tempo och andra beteckningar som gäller utförande.
• Framför verket i sin helhet.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Utför övningen med egna instrument eller rösten. I det senare fallet är resultatet ett körverk.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med