Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


47.

Mindmapping och komposition

En rolig kompositionsövning i grupp som utgår från mindmapping.

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att komponera utifrån brainstorming och associationer.

Att lära sig nytt inom en praktisk övning: skriv noter, spela på gehör, gör formanalys, improvisera och imitera.

Extra: att lära sig begreppet "sekvens".

Konkret resultat

En komposition i många satser som innehåller olika stämningar.

Förberedelse

Om det känns nervöst att genast sätta igång: Inled med en par- eller gruppövning som uppvärmning, exempelvis steg ett i övning 48, "Grafisk notation utifrån lek och rörelse", eller övning 21, "Ljudlandskap utifrån en saga". Uppvärmningen livar upp stämningen och då är det lättare att komma igång med skapandet.

Instruktioner

• Klassen väljer ett tema, gärna något som kan indelas i delområden. Exempelvis: årstider, fantasifigurer, de fyra elementen (jord, luft, eld och vatten) med mera.

• Gör tillsammans en tankekarta (mindmap) över temat. Skriv temat i mitten. Vilka associationer väcker det? Lägg till nyckelord runt omkring. Välj ut några ord som ni tycker kunde fungera som satser i ett musikverk.

• Dela in er i smågrupper, tre till fem elever per grupp. Varje grupp komponerar utifrån ett delområde på tankekartan, det vill säga grupperna komponerar var sin sats i musikverket.

• I smågrupper: Börja igen med brainstorming. Gör en ny tankekarta och placera nyckelordet för er sats i mitten. Ta fram instrument och omvandla ord till musikaliska idéer. Imitera och spela på gehör varandras idéer. Improvisera klangfärger, melodier, rytmer eller ackord utifrån temat.

• I smågrupper: Anteckna musikaliska idéer med "blandteknik". Rita bilder, skriv text eller skriv noter.

• I smågrupper: Fundera på satsens form. Öva på att spela musiken tillsammans. Slipa på detaljer.

• Samla klassen när grupperna är klara. Varje grupp framför sitt musikstycke i tur och ordning. Lyssna på musiken och diskutera efteråt.

• Extra: När ni lyssnat på smågruppernas musik, plocka ut musikaliska idéer som kan spelas med större grupp. Skapa partier där hela klassen spelar (tutti). Imitera och utveckla motiv. En möjlighet är att upprepa fraser på högre eller lägre tonhöjd. Tips! Bekanta er samtidigt med musiktermen "sekvens".

• Extra 2: Utgå från motiven och bygg ut större helheter där hela klassen spelar eller sjunger (tutti).

• Foga samman allt ni skrivit till ett partitur. Stycket är indelat i flera satser. Stycket innehåller avsnitt för både mindre och större grupper. Avslutningsvis lägg till dynamik, tempo och andra beteckningar som gäller utförande.

• Framför verket i sin helhet.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Utför övningen med egna instrument eller rösten. I det senare fallet är resultatet ett körverk.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER