Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info


47.

Mind map -säveltämistä

Riemastuttava miellekartta-sävellysharjoitus yhdessä sovitun aihepiirin pohjalta.

Tehtävän laatija
Minna Leinonen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilö-opetus

Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Säveltäminen mielikuvien ja tunnelmien pohjalta.

Samalla nuotinnetaan, soitetaan korvakuulolta, analysoidaan muotoa, improvisoidaan ja imitoidaan.

Harjoituksessa voidaan oppia myös sekvenssin käsite.

Konkreettinen tuotos

Moniosainen sävellys, jossa on eri tunnelmia

Valmistautuminen

Erityisen arastelevaa ryhmää voidaan valmistaa tehtävään esimerkiksi ääntä ja liikettä yhdistävällä pariharjoituksella (ks. tehtävään Liikeilmaisusta graafiseen notaatioon sisältyvä Valmistava ääni-liike-harjoitus pareittain) tai Äänimaisema valmiiseen tarinaan -harjoituksella.

Työskentelyn eteneminen

• Valitaan tai keksitään ryhmässä yhteinen aihepiiri, esimerkiksi vuodenajat, fantasiahahmot, elementit (maa, ilma, tuli, vesi).

• Tehdään miellekartta (mind map) yhdessä aiheen ympäriltä. Millaisia mielikuvia sana herättää? Valitaan näistä mielikuvista aiheita, jotka voisivat toimia teoksen osina.

• Jakaudutaan pienryhmiin (3-5 oppilasta/ryhmä) ja valitaan kullekin pienryhmälle oma sävellettävä osansa mind mapistä.

• Kukin pienryhmä tekee omasta aiheestaan vielä oman miellekarttansa ja kokeilee soittimilla, miltä kerätyt ideat/mielikuvat voisivat kuulostaa. Muut kopioivat aiheita korvakuulolta pienryhmän sisällä.
Aihetta voi improvisoida erilaisin sointivärein, melodisin, rytmisin ja harmonisin liikkein

• Kirjoitetaan (pienryhmissä) ylös keksittyjä aiheita sekatekniikalla piirtäen, kirjoittaen, soittaen, nuotintaen.

• Suunnitellaan pienryhmissä osalle muoto, soitetaan ja samalla yksityiskohtaistetaan osaa pienryhmissä.

• Esitetään pienryhmien säveltämät aiheet/kokonaisuudet koko ryhmälle ja keskustellaan kuullusta.

• Haluttaessa voidaan poimia eri pienryhmien osista ideoita tutti-soittoon, imitoida aiheita samalta tai eri korkeuksilta ja kehitellä niitä. Tässä yhteydessä on luontevaa opetella myös sekvenssin käsite.

• Osa aiheista voi laajentua koko ryhmän soitettaviksi (tutti-soitoksi/-lauluksi).

• Kootaan osat yhteen moniosaiseksi partituuriksi, jossa tutti-soittoa, sooloja ja pienryhmäsoittoa. Lisätään dynamiikkoja ja musiikkisanastoa (esim. karaktereja, tempomerkintöjä)

• Soitetaan teos.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat

Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri

Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset

Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio

Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat

Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Vuorovaikutus & yhteistyö
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö

Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia

Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Vaihtoehtoisesti omat soittimet tai oma ääni, jolloin lopputuloksena on kuoroteos.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...

Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT