47.
Mind map -säveltämistä
Riemastuttava miellekartta-sävellysharjoitus yhdessä sovitun aihepiirin pohjalta.
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Säveltäminen mielikuvien ja tunnelmien pohjalta.
Samalla nuotinnetaan, soitetaan korvakuulolta, analysoidaan muotoa, improvisoidaan ja imitoidaan.
Harjoituksessa voidaan oppia myös sekvenssin käsite.
Konkreettinen tuotos
Moniosainen sävellys, jossa on eri tunnelmia
Valmistautuminen
Erityisen arastelevaa ryhmää voidaan valmistaa tehtävään esimerkiksi ääntä ja liikettä yhdistävällä pariharjoituksella (tehtävään 48. Liikeilmaisusta graafiseen notaatioon sisältyvä Valmistava ääni-liike-harjoitus pareittain) tai 21. Äänimaisema valmiiseen tarinaan -harjoituksella.
Työskentelyn eteneminen
• Valitaan tai keksitään ryhmässä yhteinen aihepiiri, esimerkiksi vuodenajat, fantasiahahmot, elementit (maa, ilma, tuli, vesi).
• Tehdään miellekartta (mind map) yhdessä aiheen ympäriltä. Millaisia mielikuvia sana herättää? Valitaan näistä mielikuvista aiheita, jotka voisivat toimia teoksen osina.
• Jakaudutaan pienryhmiin (3-5 oppilasta/ryhmä) ja valitaan kullekin pienryhmälle oma sävellettävä osansa mind mapistä.
• Kukin pienryhmä tekee omasta aiheestaan vielä oman miellekarttansa ja kokeilee soittimilla, miltä kerätyt ideat/mielikuvat voisivat kuulostaa. Muut kopioivat aiheita korvakuulolta pienryhmän sisällä.
Aihetta voi improvisoida erilaisin sointivärein, melodisin, rytmisin ja harmonisin liikkein
• Kirjoitetaan (pienryhmissä) ylös keksittyjä aiheita sekatekniikalla piirtäen, kirjoittaen, soittaen, nuotintaen.
• Suunnitellaan pienryhmissä osalle muoto, soitetaan ja samalla yksityiskohtaistetaan osaa pienryhmissä.
• Esitetään pienryhmien säveltämät aiheet/kokonaisuudet koko ryhmälle ja keskustellaan kuullusta.
• Haluttaessa voidaan poimia eri pienryhmien osista ideoita tutti-soittoon, imitoida aiheita samalta tai eri korkeuksilta ja kehitellä niitä. Tässä yhteydessä on luontevaa opetella myös sekvenssin käsite.
• Osa aiheista voi laajentua koko ryhmän soitettaviksi (tutti-soitoksi/-lauluksi).
• Kootaan osat yhteen moniosaiseksi partituuriksi, jossa tutti-soittoa, sooloja ja pienryhmäsoittoa. Lisätään dynamiikkoja ja musiikkisanastoa (esim. karaktereja, tempomerkintöjä)
• Soitetaan teos.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Vaihtoehtoisesti omat soittimet tai oma ääni, jolloin lopputuloksena on kuoroteos.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä