Teksti: Pasi Lyytikäinen
Artikkeli on julkaistu syyskuussa 2018.
Olen opettanut sävellystyöni ohella sivutoimisesti sävellystä vuodesta 2000 alkaen kaikilla koulutusasteilla peruskoulusta yliopistoon sekä yksilöopetuksena että erilaisissa työpajoissa. Nuorimmat oppilaani ovat olleet alle 10-vuotiaita ja vanhimmat aikuisia, ammatissaan jo kauan toimineita. Tällä hetkellä [2018] toimin Keski-Helsingin musiikkiopiston sivutoimisena sävellyksenopettajana.
"Keskeisin kysymys oppilaslähtöisessä sävellyksenopetuksessa on se, miten harjaannuttaa oppilasta asioissa, jotka tuottavat hänelle erityisiä ongelmia tai jotka eivät motivoi häntä."
Olen myös ohjannut sävellyspedagogiikkaharjoitteluja Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Tällaisia projekteja ovat olleet muun muassa Sibelius-Akatemian koordinoima, lapsille suunnattu Kuule, minä sävellän! -projekti sekä taidekasvattajille ja luokanopettajille suunnattu Digitarina-projekti.
Oppilaslähtöisyys sävellysharrastuksen
» Lue lisää...
Pääsy sallittu! Jokainen saa säveltää
Teksti: Heidi Partti
Artikkeli on julkaistu syyskuussa 2018.
Säveltäminen kuuluu kaikille
“Eikö musisointi ole aina luovaa, oli kyseessä sitten soittaminen, laulaminen tai säveltäminen? Miksi juuri säveltämisestä pitäisi puhua musiikin luovana tuottamisena?”
Yleisökysymys yllätti minut. Olin juuri pitänyt tunnin luennon säveltämisen tärkeydestä musiikinopetuksessa ja käyttänyt puheeni aikana lukemattomia kertoja käsitettä musiikin luova tuottaminen.
Olin kertonut musiikin uudesta opetussuunnitelmasta, joka ohjeistaa koulujen musiikinopettajia tarjoamaan säännöllisesti mahdollisuuksia säveltämiseen. Olin kehottanut eri tehtävissä ja koulutusasteilla toimivia musiikkikasvattajia rohkeasti sisällyttämään musiikin luovan tuottamisen työtapoja osaksi opetustaan.
Yleisölle viestini oli kuitenkin jäänyt osittain epäselväksi, eikä ihme. Onhan monipuolisuuden eetokselle (Muukkonen 2010) perustuva suomalainen musiikkikasvatus monin eri mittarein mitattuna varsin rikasta ja luovaa.
» Lue lisää...