Kuule, minä sävellän!
Vuonna 2011 käynnistyneessä Kuule, minä sävellän! -hankkeessa lapset ja nuoret säveltävät ammattisäveltäjien ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian eri aineryhmien opiskelijoiden sekä musiikkikasvatuksen lehtorin johdolla orkesterimuusikoille. Projektin juuret ovat New Yorkin filharmonisessa orkesterissa ja siellä kehitetyssä Very Young Composers (VYC) toiminnassa. VYC-toiminta rantautui Suomeen Sibelius-Akatemian musiikin lehtori Riitta Tikkasen myötävaikutuksesta. Hankkeen sivustolle on koottu harjoitteita ohjaajille ja opiskelijoille sekä lapsille järjestetyistä työpajoista.
Kuule, minä sävellän! -harjoituksia
SÄPE & Reseptejä säveltämisen ohjaukseen
Opetushallituksen rahoittama SÄPE – Säveltämisen pedagogiikan koulutus käynnistyi vuonna 2016 Helsingin yliopiston, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteistyöhankkeena. Koulutuksen taustalla ovat muutokset taiteen perusopetuksen ja peruskoulujen opetussuunnitelmissa. Koulutuskokonaisuudessa kerättiin hyviä käytänteitä ja toimintatapoja sekä jaettiin säveltämisen pedagogiikan osaamista ylitse oppilaitosrajojen. Vuonna 2017 Metropolia Ammattikorkeakoulu julkaisi Reseptejä säveltämisen ohjaukseen. ”Reseptit” perustuvat pääosin Säpe1-koulutuksessa kehiteltyihin, jaettuihin ja kokeiltuihin työtapoihin. Niiden kautta lukija pääsee seuraamaan, minkälaista pedagogista valmistelua ja tausta-ajattelua pedagogit ovat oppilaiden säveltämistä ja musiikillista keksintää ohjatessaan tehneet. Koulutuksesta kerrotaan myös Säpettäjät-blogissa.
Reseptejä säveltämisen ohjaukseen
Säveltäjyyden jäljillä – Musiikintekijät tulevaisuuden koulussa
Säveltäjyyden jäljillä – Musiikintekijät tulevaisuuden koulussa -kirjan (Heidi Partti & Anu Ahola, 2016) tavoitteena on rohkaista ja innostaa opettajia kokeilemaan säveltämistä, sanoittamista ja luovuutta koululuokassa sekä madaltaa kynnystä itse tekemiseen. Kirjan pohjana on Säveltäjäin Tekijänoikeus toimisto Teoston lukuvuonna 2013–14 toteuttama Koulujen BiisiPumppu projekti, jolla pyrittiin edistämään luovaa musiikin tekijyyttä kouluissa. Kertomusten lomassa kirjassa avataan tutkimukseen perustuvia näkökulmia säveltäjyyteen, ja kirjaan on koottu myös käytännön vinkkejä säveltämiseen koulussa.
Toiminnallinen ja musiikkilähtöinen musiikin perusteiden opetus (TOMU)
Toiminnallinen ja musiikkilähtöinen musiikin perusteiden opetus (TOMU) on Opetushallituksen rahoittama projekti, jonka tarkoituksena on ollut kehittää luokkatyöskentelyyn toimintatapoja, jotka aktivoivat oppilaita työskentelemään musiikin perusteiden parissa monipuolisen musiikin tekemisen, leikin, liikunnan ja pelien avulla. TOMU-projekti alkoi syksyllä 2010 ja jatkui kevätlukukauden 2012 loppuun. Projektin sivustolle on kerätty työn tuloksia, esimerkiksi toiminnallisia harjoitteita improvisointiin ja säveltämiseen.
Lue lisää TOMU:sta täältä
Ääneni äärelle
Sävellyspedagogiikkahanke Ääneni äärelle on Suomen Säveltäjät ry:n vuonna 2017 käynnistämä toiminnallinen kärkihanke. Hankkeen tavoitteena on innostaa lapsia ja nuoria taidemusiikista sitä itse säveltämällä ja kehittää oppilaitosten valmiuksia järjestää sävellysopetusta. Hanke keskittyy sävellyksen alkuopetuksen kehittämiseen ja säveltäjien pedagogiseen koulutukseen sekä tarjoaa musiikkiopistoille tukea uuden opetussuunnitelman mukaisen improvisaation ja sävellyksen opetukseen. Ääneni äärelle on levittäytynyt lähes koko Suomeen, opetusta on järjestetty kevääseen 2019 mennessä 17 eri musiikkiopistossa pääkaupunkiseudulta Lapin musiikkiopistoon. Hankkeen rahoittajia ovat Suomen Säveltäjät ry, TEOSTO, Musiikin edistämissäätiö ja Suomen kulttuurirahaston Pirkanmaan rahasto.
Suomen Säveltäjät ry:n muita pedagogiikkahankkeita
Suomen Säveltäjät ry on toteuttanut useita sävellyspedagogiikkahankkeita. SäPe (2014–2017) tehosti säveltäjien pedagogisia valmiuksia, ja siinä myös pohdittiin, kuka saa säveltää. ITU (2013–2015) vei monitaiteisuutta kouluihin.
SäPe 2014–2017 terästi säveltäjien pedagogisia valmiuksia
SäPe-hankkeessa 2014-2017 pohdittiin, kuka saa ja voi säveltää
ITU 2013–2015 vei monitaiteisuutta kouluihin
Sävellyspedagoginen seminaari Pohjoismaisilla musiikkipäivillä 2018
Helsingissä pidettyjen Pohjoismaisten musiikkipäivien yhteydessä järjestettiin 8.-9.11.2018 säveltämisen alkuopetukseen keskittynyt kansainvälinen seminaari Pedagogy and Equity in Teaching Composition for Young Students. Seminaarin oli suunnitellut, tuottanut ja koordinoinut säveltäjä, sävellyksen opettaja Markku Klami.
Seminaariin osallistui alan asiantuntijoita kaikista Pohjoismaista, ja se tarjosi kattavan yhteenvedon pohjoismaisista sävellyspedagogiikan uusista avauksista ja projekteista. Pedagogiikan ohella kahden päivän aikana tarkasteltiin monista näkökulmista säveltämisen alaan liittyviä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvokysymyksiä. Luentojen ja alustusten lisäksi seminaari sisälsi toiminnallisia osuuksia. Sen päätteeksi keskusteltiin yhdessä mahdollisista pohjoismaisista yhteistyömalleista sävellyspedagogiikan saralla.
Seminaarin tarkka ohjelma on luettavissa täältä
Yhdenvertaisesti säveltäen
Keväällä 2019 käynnistynyt Yhdenvertaisesti säveltäen -hanke pyrkii vaikuttamaan myönteisesti taidemusiikin säveltämisen alan rooli- ja työnjakoihin, asenteisiin ja mielikuviin. Sen tavoitteena on lieventää alan sukupuolen mukaista ammatillista eriytymistä sekä edistää tasa-arvoisia osallistumismahdollisuuksia. Tutkimus- ja kehittämishanke tarjoaa säveltämisen opetusta ja mentorointia ensisijaisesti 15-20-vuotiaille tytöille ja muunsukupuolisille – poikia kuitenkaan pois sulkematta. Osallistujat saavat vuoden ajan sekä yksilöllistä että ryhmissä tapahtuvaa sävellyksenopetusta ja mentorointia, ja hankkeen ensimmäinen vaihe huipentuu sävellyskonserttiin ja seminaariin keväällä 2020.
Yhdenvertaisesti säveltäen -hankkeen työryhmään kuuluvat Heidi Partti, Riikka Talvitie, Markku Klami, Minna Leinonen ja Anu Ahola, ja sen yhteistyökumppaneina toimivat Suomen Säveltäjät ry, Sibelius-Akatemian sävellyksen ja musiikinteorian koulutusohjelma sekä Music Finland ry. Hanke on osa Taideyliopiston taidekasvatuksen tutkimuskeskus Center for Educational Research and Academic Development in the Arts CERADA:ssa tehtävää tutkimusta, ja sitä rahoittavat Wegeliuksen muistosäätiö, Musiikin edistämissäätiö (MES) sekä Suomen Säveltäjät ry. Hankkeen omat verkkosivut avataan kevään 2019 aikana.
Lisää hankkeesta Suomen Säveltäjien uutisessa
Kuva: Markku Klami